A mozdonyszámozás centenáriuma
A kezdet kezdetén a gőzmozdonyoknak – akárcsak a hajóknak – szám helyett nevük volt, 1846-ban a Pest–Vác vonal megnyitásakor a Pest és a Buda nevű masinák húzták az ünnepi szerelvényt. Ahogy a vasút kezdett teret hódítani, úgy kezdték a társaságok bevezetni a számozást: eleinte természetesen egyszerű sorszámokat használva.
A Magyar Államvasutak 1868-as megalakulásával egységes rendszert kellett kialakítani a különböző magántársaságoktól származó, sokféle gőzmozdony nyilvántartására. A mozdonyok jellegét római számmal, az egyes típusokat betűvel jelölték, a pályaszámokat a beszerzés sorrendjében kapták. 1891-ben finomítottak a rendszeren: az egyes osztályok külön számcsoportokat kaptak. A gyorsvonati (I. osztályú) mozdonyok például az 1–1000, a II. osztályúak az 1001–2000 közötti számokat kapták.
A gőzmozdonyok egészen a közelmúltig érvényes számozási rendszerét egy évszázada, 1911-ben vezették be. A hajtott és kapcsolt tengelyek számán kívül az új rendszer tengelyterhelés és jelleg (szerkocsis vagy szertartályos) alapján sorolta a mozdonyokat. A háromjegyű sorozatjel első száma a hajtott és kapcsolt tengelyek számát jelentette, a második és harmadik karakter felosztása a következő volt:
– 01–14 szerkocsis, 14,42 tonnánál nagyobb
– 15–19 szertartályos, 14,42 tonnánál nagyobb
– 20–41 szerkocsis, 12,36–14,42 tonna közötti
– 42–50 szertartályos, 12,36–14,42 tonna közötti
– 51–59 szerkocsis, 10,30-12,36 tonna közötti
– 60–69 szertartályos, 10,30-12,36 tonna közötti
– 70–74 szerkocsis, 10,30 tonnánál kisebb
– 75–84 szertartályos, 10,30 tonnánál kisebb
– 85–89 keskeny nyomközű, szerkocsis
– 90–99 keskeny nyomközű, szertartályos
Kétjegyű sorozatjelet kaptak a motorpótló, fogaskerekű, tűz nélküli gőzmozdonyok, valamint az akkor még újdonságnak számító fővasúti villamos és belső égésű motoros járművek. A szerkocsikat a mozdony pályaszáma elé írt betűkkel – nagybetűvel a 14,42 tonnánál nagyobb tengelyterhelésű, kisbetűvel az annál kisebb normál nyomtávúakat, zárójelbe tett kisbetűvel a keskeny nyomközűeket – jelölték.
A vonatkozó rendelkezés szerint a gőzmozdonyokra is ki kell adni az új, tizenkét számjegyből álló azonosítót, ezt cikkünk megjelenéséig még nem vezették be a nosztalgiaüzemben közlekedő gőzösökön.