A Naprepülő Amerikában: sikerült az első szakasz

iho   ·   2013.05.07. 19:00
cim

Megkezdődött a nagy kaland Amerikában is: a tavalyi Svájc-Spanyolország-Marokkó repülés után most Amerika nyugati partjától a keletiig tart az utazás. A Solar Impulse, a Svájcban készült Naprepülőgép, amelynek tíz lóerős motorjait az akkumulátorok, azokat pedig a szárnyakon és a vezérsíkon lévő napelemek táplálják, már a korábbi repülések során is bebizonyította, hogy jó és működőképes a technológia, hiszen a nappal gyűjtött energiával a lassú gép éjszaka is bőséges tartalékkal repült tovább, volt, amikor 26 órán át egyfolytában.

A gépet az amerikai repülésekre a honi reptéren, Payerne-ben szétszerelték és márciusban egy 747-es teherszállító vitte San Franciscóba, majd ott ismét összeszerelték, egy látványos próbarepülést is végrehajtottak a város és az öböl, és persze a Golden Gate fölött.

Hét végén megtörtént a parttól partig tartó nagy túra első szárának teljesítése San Franciscótól Phoenixig. A gépet Bertrand Piccard vezette, a leszállás a Sky Harbor nemzetközi repülőtéren helyi idő szerint éjjel fél egykor történt, tehát a gép ismét bőven repült már túl a napsütésen, a felgyűjtött energiával.

A hajnali felszállás Moffet repülőterén

Útközben érdekes forgalmazásokra került sor, a körzetben repülő gépek pilótái sűrűn kérdezgették, miféle jószág az, amint megfelelő távolságban kerülniük kell (a törékeny, nagy fesztávolságú szerkezetnek nem tenne jót egy nagy jet turbulenciája). Az irányítók válasza valahogy úgy hangzott, hogy képzeljenek el egy repülő elektromos autót, ami viszont Piccard számára bizonyult nagyon mulatságosnak. Egyébként a svájci pilóta leszállás után elismerősen nyilatkozott az amerikai irányítók segítőkészségéről.

...az útvonalon a sivatag fölött...

A következő nagy szakasz, talán a leghosszabb a túra során, a Phoenix-Dallas táv, majd St. Louis, Washington, és a cél: New York. Az első szakasz teljesítése után, és ez bizonyára így lesz később is, a gépet bemutatják az érdeklődő közönségnek, Arizonában például máris hozzátettek egyet a tervezett nyílt napokhoz, annyian szeretnék  látni a Naprepülőt. A továbbrepülés időpontját amúgy is elsősorban az időjárás határozza meg.

...és a landolás Phoenixben

De azt senki nem kifogásolja, hogy a földi rendezvényeken a gép bemutatkozása tovább tart. Tulajdonképp a teljesítmény mellett ez az igazi célja az amerikai túrának: a Solar Impulse megjelenésével felhívni az emberek figyelmét a napenergia hasznosítására, egyébként nem csak a repülésben, hanem például házak tervezésekor és más területeken is. A repülés azt bizonyítja, hogy maga a napenergia-technika már megbízható, bevált rendszer,  elterjedése pedig hatalmas hatással lehet az emberiség energiafelhasználására.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Jönnek vissza az óriások!

iho/repülés   ·   2022.06.30. 09:00

A járvány óta több, mint száz A380-ast állítottak ismét forgalomba. Sir Tim Clark: legyen az új típus kétszer akkora, mint a Superjumbo, de legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban és tisztábban üzemeltethető…