A századik hosszú hosszútávú
A Boeing átadta a keskenytörzsű gépcsalád leghosszabb, egyben legnagyobb hatótávolságú verziójának századik példányát a megrendelőnek.
A most gyártás alatt lévő 737 NG-sorozat (New Generation, Új Generáció) 900-as változata a szokásos kétosztályos elrendezésben 180, sűrűbb székezéssel 220 utast szállíthat, 85 tonnán felüli maximális felszállósúllyal, több mint hatezer kilométeres távolságra, ha a gépbe beépítik – márpedig a megrendelők kérésére általában be is szokták építeni – a plusz üzemanyagtartályokat.
Ugyancsak segíti a gazdaságosságot és a nagy hatótávolság elérését a szárnyvégekre szerelt winglet, amely a szárny fölötti örvénylések elvezetésével teremt kedvezőbb áramlási viszonyokat és ezzel kisebb fogyasztást.
A 737-900-as nagyságánál és teljesítményénél fogva gyakorlatilag egy korábbi Boeing-típus, a gyártásból már kivont 757-es utódjának tekinthető, amelyet azonban ma is sok példányban használnak a légitársaságok, akár olyan interkontinentális vonalakon is, amelyeken a szélestörzsű gépek túl nagy befogadóképességűek lennének az utazási igényekhez képest. A típus a 757-esek vonalhálózatának 90 százalékát képesek ugyanúgy lerepülni, mint a régebbi hosszabb típus, mondják a Boeing emberei.
A 737-900ER tehát olyan viszonylag olcsó megoldásnak tekinthető egy légitársaság számára, amelynek gazdasági erejét felülmúlja a nagykategóriás gépek beszerzése, viszont igen komoly távokat kell repülnie a vonalhálózatán.
Ennek megfelelően kedvezően alakul a típus piaci fogadtatása is: a 737-900ER a gyártó adatai szerint eddig 16 légitársaságtól 414 megrendelést kapott. Ami pedig a Boeing 737 NG-családot illeti, a megrendelt gépek száma meghaladja a hatezret, ebből eddig leszállítottak 3800-at.
Ez a nagyon komoly rendelésállomány a szaksajtó szerint némiképp magyarázza a Boeing vonakodását, amikor a konkurens Airbus döntése után végül is mégiscsak elhatározta a 737-es család továbbfejlesztését, újrahajtóművezését, hiszen ilyen komoly rendelésállomány mellett eleinte nyilván nem tűnt ésszerűnek a sikeresen futó típus „kiütése” az új, végül Max név alatt futó programmal.
Kiütésről azonban szó sincs: noha a Max is már nyolcszáz példányos megrendelésnél tart, a most felbukkanó vásárlók is általában azt a megoldást választják – mint legutóbb a 230 gépet rendelő indonéz Lion Air –, hogy a Max gyártásának beindulásáig várható időt is új NG-k repültetésével hidalják át, tehát vegyesen rendelnek mindkét családból.
A Somon Air Tádzsikisztán első igazi teljes szolgáltatást nyújtó magán-légitársasága, 2006 óta van működési engedélye, egy amerikai érdekeltségű helyi bank áll mögötte. Elsősorban nemzetközi vonalakon repül, Dusambe fővárosból Moszkvába, Isztambulba, Dubajba. Eddig két 737-800-assal repült, a most átadottal és még egy megrendelt példánnyal együtt ugyancsak két 900ER egészíti ki majd a flottáját.