A tízszeresére drágul az autópálya-használat
Nem tűnnek reálisan teljesíthetőnek a kormány e-útdíj bevételi tervei, ráadásul kiderült, hogy a Széll Kálmán terv 2.0-ban szereplő 150 milliárdos összegnél is többet vár majd az állam az úthasználóktól. Az ismert elképzelések alapján az országon átrobogó kamionokat a jelenlegi tarifa tízszeresével terhelnék meg. Az autósok és buszosok számára viszont még évekig maradhat a már ismert matricás rendszer – írja a Napi Gazdaság.
Nem csak a Széll Kálmán terv (SZKT) 2.0-ban e-útdíj címszó alatt szereplő 150 milliárd forint beszedését tervezi az állam a magyarországi gyorsforgalmi és főutak használóitól, hanem összesen több mint 200 milliárd forintot – erősítette meg a gazdasági lap számításainak helyességét a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A matek egyrészt úgy jön ki, hogy az SZKT 2.0-ban többletbevételként utalnak a használatarányos díjakból várt 150 milliárdos tételre, vagyis az az eddigi, 40-50 milliárdos matricás útdíjbevételen felül értendő. Másrészt az is világossá vált a szaktárca tájékoztatása alapján, hogy a 150 milliárd az üzemeltetési díjjal csökkentett összeget jelenti. Az NFM pedig korábban azt közölte, hogy az üzemeltetés mintegy 10 százalékot vihet el, így a 150 milliárd „bruttója” 166,7 milliárd forint.
A lap névtelenséget kérő minisztériumi forrásból úgy értesült, hogy eredetileg mindössze 25 milliárd forint többletbevételt kalkuláltak az e-útdíj bevezetéséből. Ebből lett a költségvetés bevétel-éhsége nyomán az SZKT 2.0-ban szereplő – a forrás szerint kevéssé megalapozott – 150, illetve 166,7 milliárdos terv.
Az NFM tájékoztatása szerint gyorsforgalmi utakon a legnagyobb kategóriájú, négy- vagy több tengelyes járművekre a becslések szerint 70-80 forint lehet a kilométerenkénti tarifa, a pontosabb számítások még készülnek. A főutakon és kisebb tengelyszámú járműveken a költségekhez igazodva, az arányosság elvének megfelelően ennél (akár jelentősen) alacsonyabb díjakra lehet számítani. Az NFM és a nemzetgazdasági tárca jelenleg is dolgozik a díjpolitika véglegesítésén, a forgalmi és díjbevételi számítások aktualizálásán, az alkalmazott díjszintek az Európai Unió érintett intézményeivel való egyeztetést követően alakulnak ki.