A városközpont alatt épül gyorsvasút Prágában
Nagy előrelépést tett a cseh főváros az elővárosi és városi közlekedés összekapcsolásának, meggyorsításának érdekében. Hét évvel azután, hogy teljesen elkészült a városban az Új Összeköttetés (Nové spojení), amely a prágai vasúti pályahálózat jelentős korszerűsítését, kapacitásnövelését jelentette, elkezdték tervezni az úgynevezett Új Összeköttetés II. (Nové spojení II.) projektet, amely gyors vasúti összeköttetést hivatott létrehozni a város központján át. Ez azt jelenti, hogy új átmérős átmenő vasútvonalak létesülnének a városban, ezeket több szakaszon, főleg a város központjában a föld alatt vezetnék. A projekt a Metro S elnevezést kapta, utalva a Prágában már huszonöt éve működő városi/elővárosi vasúti közlekedés rendszerére, az S-vonalakra (Linky S).
Ha minden a tervek szerint halad, akkor húsz év múlva már igénybe vehetik az utasok az új összeköttetéseket. Nem pitiáner tervek ám ezek: a főpályaudvar közvetlen közelében, tehát a történelmi központ szívében is létre jöhetne egy új megálló, mégpedig az Operánál, ami közvetlen átszállási lehetőséget biztosítana a metróra és a főpályaudvarról induló távolsági vonatokra. A beruházás terve még csak koncepcionális fázisában van, de a csehek céltudatosságát ismerve várhatóan meg is valósul majd ez a projekt. Az Opera megállón kívül vasúti megállóhely jöhetne létre a Károly téren (Karlovo náměstí) és a Florencen, valamint Karlín városrészben is. A projektnek több változata is van, ezek közül a legvalószínűbb az, amelyik két föld alatti alagútban vezetett pályával számol. Az egyik Smíchov pályaudvart (a „budai oldal” legnagyobb pályaudvara) kötné össze az Operával és a Florenc megállóval, a vonatok a „pesti oldalon” a Károly téren állnának meg, majd a Florencnél újra kibújva a föld alól folytatnák útjukat kelet felé. A másik alagút a dél, délkelet felől érkező vonatoknak épülne meg, egy földalatti megállóval a Synek testvérek tere alatt (Náměstí Bratří Synků), majd az alagút az Operáig és a Florencig folytatódna. Az Opera–Florenc-szakasz tehát kétszer kétvágányú földalatti vasútvonal lenne a jövőben.
Ha az új vasúti összeköttetés megépülne, akkor a cseh főváros központja könnyen és gyorsan elérhető lenne a peremkerületek felől, nem utolsó sorban létrejönne egy gyors városon átmenő kapcsolat is nyugat–kelet, valamint észak–dél irányban is. A Károly térről például Beroun városba eljutni jelenleg csak metró–vonat-átszállással lehetséges, mindez 50–60 percet vesz igénybe. A gyorsvasút megépítését követően ez az összeköttetés 28 perc alatt tehető majd meg, ami jelentős időmegtakarítás. Az elővárosi vonatok új vasútvonalra terelése jelentősen javítana az elővárosi vasúti forgalom kapacitásán is, felszabadítana jó néhány menetvonalat a főpályaudvaron is, amelynek köszönhetően nőne a távolsági járatok száma is. A prágai főpályaudvar már most is teljesen fullon van, több vonat már egyszerűen nem fér be a menetrendbe bizonyos időszakokban. Prága egyik legszűkebb vasúti folyosója is fellélegezhetne, ugyanis a főpályaudvar és Smíchov közötti vonal a visegrádi kitérővel és kétvágányú hídjával ugyancsak a kapacitásának a szélén táncol. Mindemellett Prágában folyamatosan nő a regionális vonatokon az utasok száma. Tavaly újabb rekordot döntött a napi utasszám az elővárosi vonatokon, a ROPID (Integrált Közlekedési Szövetség) adatai szerint napi 120 ezer utast szállítottak a PID (Prágai Integrált Közlekedés) vonatai. Tíz évvel korábban ez a szám még napi 76 ezer volt.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!