A vasúti teherforgalom felfüggesztésének réme fenyeget a Gubacsi hídon
Leromlott műszaki állapot, aggasztó helyzet, huszonnyolcadikán tudják meg a Csepel-szigeti terminálokat kiszolgáló vasútvállalatok, érdemes-e a mozdonyvezetőknek vezénylést készíteni a július elsejével kezdődő hétre.
Június 28-ára hívta össze az érdekeltek a MÁV vasúti infrastruktúra menedzsmentje, hogy a közelmúltban elvégzett terhelési próba/statikai vizsgálat eredményeit figyelembe véve ismertesse a vasútvállalat álláspontját a háromnyílású, alsó pályás, rácsos szerkezetű gerendahídon zajló vasúti teherforgalom jövőjéről. Június 30-án ugyanis lejár a Pesterzsébet és Csepel között épült műtárgy üzemengedélye. A Soroksári Duna-ág fölött átívelő híd műszaki állapota huzamosabb ideje romlik, idestova négy éve már, hogy 2020-ban bevezették az öt kilométer/órás sebességkorlátozást. A tengelyterhelés nem haladhatja meg 200 kilonewtont (a húsz tonnát), így a vonatterhelések tervezésénél ez a limit, hiába mehetne az adott konténervonat az ország bármely más vonalán nagyobb tengelyterheléssel.
Nem tudjuk megerősíteni a bizonyos vasúti berkekben elterjedt információ hitelességét, miszerint „a legutóbbi terheléses próba alapján már nincs olyan ellenőr, aki engedélyezni merné a híd használatát”, azt viszont igen, hogy körülbelül három hete már meghirdettek vágányzárat a hídra, ám ezt adminisztratív okok miatt lefújták. Holott a minél előbbi beavatkozás egyrészt sürgős, másrészt fontos lenne: a Gubacsi hídon bonyolódik le a fővárost érintő vasúti teherforgalom tizennégy százaléka. Ám, amennyiben a kombinált árufuvarozás oldaláról vesszük górcső alá a helyzetet, akkor még nyomatékosabbak a számok: jelenleg Magyarországon a kombinált árufuvarozás hozzávetőlegesen kilencven százalékát három budapesti terminál (BILK, Mahart Container Center, Metrans) kezeli, ebből kettőt (Mahart és Metrans) ez a híd szolgál ki, egyéb funkcióiról nem is beszélve – a hazánkban működő autó- és akkumulátorgyárak számos beszállítója a Szabadkikötőből ezen a hídon juttatja ki a gyártáshoz szükséges alkatrészeit a gyárakhoz. Hídzár esetén minden idők egyik legátfogóbb, békeidőkbeli logisztikai feladata lenne a legfontosabb forgalmak átszervezése, közútra terelése, az ellátási láncok legalább részleges fenntartása, hiszen a szigetnek egyéb nagyvasúti kapcsolata nincs, csak az, ami a Soroksári rendezőbe vezet...
A probléma természetesen már huzamosabb ideje ismert – az új híd megépítéséről, a vasúti környezet átépítéséről egy tavalyi kormányhatározat rendelkezett. E szerint a projekt összege 44 milliárd forint, a finanszírozás a magyar költségvetésből illetve az európai hálózatfinanszírozási eszközből (CEF) származna. A beruházás keretében a csepeli Corvin csomóponttól a Soroksári út rendezőig a vasutat kétvágányúsítanák, a szükséges biztbert pedig kiépítenék. Időközben azonban a z állami beruházások jelentős részét felfüggesztették, ez alól a Gubacsi híd sem volt kivétel. A jelek szerint most már tarthatatlanná vált a helyzet, a felek június 28-án, pénteken, a délelőtti órákban szembesülnek a valósággal, van-e még némi haladék, vagy nincs tovább – a biztonsági szempontok nem engedik meg a kompromisszumot.
(fotó: Vörös Attila)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!