A Zugló–Kőbánya átkötés

Kemsei Zoltán   ·   2016.10.06. 13:45
00kicsi

A budapesti körgyűrű-fejlesztési tervekben már igen hamar feltűnt a Nagy Lajos király útja és a Fehér út összekötése villamosvágányokkal, de a malmok – mint mindig – elég lassan őröltek. A zuglói oldal villamosjáratai a Füredi út és a Nagy Lajos király útja lakótelepeit voltak hivatottak kiszolgálni (a 68-as végállomása igen sokáig a Mogyoródi útnál volt), a háború után megindult 13-as villamos Kőbánya ipartelepeinek ellátására közlekedett. Ami a kettő között volt – a senki földje. Fehér út kertváros néven egy kis megállóhelye volt a Gödöllői HÉV-nek, a mai Sugár áruház helyén még a hatvanas években is kukoricás volt.

A 62-es villamos fejvégállomása az Örs vezér tere északi... A képre kattintva galéria nyílik (forrás VEKE-archívum)

A városfejlesztési tervek az Örs vezér tere mindkét oldalán nagy lakótelepek építésével számoltak, a metró építésének újraindítása pedig a Népstadion helyett már a Fehér utat jelölte ki végállomásnak. Villamos először 1960. december 15-én közlekedett az Örsig, a Móricz Zsigmond körtértől a Keleti pályaudvar érintésével Zuglóig járó 68-as, 1964. május 11-én pedig már a 62-es is az egyvágányú csonkavégállomáson fordult. A kőbányai 13-as pályáját szintén a hatvanas évek elején fektették le a Fehér úton, 1963. május 1-jén használatba vették a hurokvégállomást is. A 2-es metró megépülése után a gödöllő-csömöri HÉV-vonalcsoport is az Örs vezér terén kapott új végállomást, a villamosvágányok összekötése azonban csak papíron létezett.

...és a 13-as hurokvágánya a tér déli oldalán (fotó: Végh Dezső)

A legelső lépés a Nagy Lajos király útja–Erzsébet királyné útja kereszteződésében a deltavágány megépítése, és a Mexikói út–Örs vezér tere között 2000. szeptember 4-én megindult 63-as viszonylat volt. Aztán 2001 júliusában elkezdték bontani a 13-as hurokvégállomását, a metró épülete mellett új buszvégállomás épült, a villamoshurok helyén ma az Árkád bevásárlóközpont áll. A vágányösszekötés végül 2001 októberének legelejére valósult meg, október 3-án délelőtt tizenegykor pedig ünnepélyesen elindították a 3-as járatot (Mexikói út–Gubacsi út), használtan beszerzett hannoveri TW 6000-es villamosokkal.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

IdeenzugCity, a jövő motorvonata

Kiss Bertalan   ·   2021.07.29. 20:05

A Deutsche Bahn bemutatta a jövő motorvonatának életnagyságú modelljét, több, merőben új fejlesztéssel, például a napi forgalomnak vagy útvonalnak megfelelően variálható utastér kialaíktás – gombnyomásra.

Vasút Nagyvasút

Részleges államosítás a brit vasúton

iho/vasút   ·   2021.07.27. 15:00

Az új szervezet feladata lesz a pályavasút működtetése, a pálya tulajdonosi jogainak gyakorlása és karbantartása mellett a hálózat fejlesztése, a menetrend egyeztetése, a viteldíjak meghatározása és beszedése is.