A380: a Singapore kivonta a legelsőt, wet-lease cég veszi át?

iho   ·   2017.08.28. 08:45
cim2

Újra a figyelem középpontjában a legnagyobb utasszállító sorsa: ellentétes előjelű hírek keringenek az A380-as sorsáról és esélyeiről. A legérdekesebb információ, hogy a kétszintes óriás kibocsátó légitársasága, a Singapore Airlines úgymond csendben „fűre húzta” a Changi repülőtéren a 9V-SKA lajstromjelű, a világon legelső forgalomba állt Superjumbót, A gép még júniusban teljesítette utolsó járatát Londonba, és most a légitársaság közlése szerint előkészítik, hogy a bérbeadónak, egy német lízingcégnek (Dr Peters Group, Dortmund), októberben visszaadják. A SIA a gép további sorsáról nem nyilatkozik, egyébként az, hogy az első négy legrégebbi A380-as visszakerül a lízingcéghez, már korábban is ismert volt, viszont a négy, más hírek szerint öt SIA-380-as kivonásáról hírt adva arról is beszámoltunk, közben a cég várja a már régebben megrendelt öt vadonatúj óriásgép leszállítását az Airbus részéről.

Innentől kezdve azonban még izgalmasabb a kérdés, mi lesz a másodlagos piacon megjelenő Superjumbókkal, lesz-e, aki megveszi vagy kibérli őket, merthogy ez azért valamit jelez a típus további esélyeiről is, amiről rengeteg a vita. A legfrissebb hírek egyike, hogy egy portugál cég, a saját gépeit más társaságoknak személyzetestől bérbeadó, vagyis a wet-lease üzlettel foglalkozó Hi Fly két A380-as beszerzésére készül, de az aerotelegraph.com nevű portál, amely a hírt felrepítette, arra nem kapott választ, vajon új gépek megrendeléséről van-e szó, vagy használtak megvásárlásáról vagy bérléséről: logikus, hogy mindenki a SIA tíz év körüli óriásaira gondolt, amelyek egészen biztosan kikerülnek az eredeti légitársaság flottájából. Igaz, ehhez a gépeket belül alaposan át kell alakítani, mert a portugál cég vezetője 560 főre székezett kétosztályos gépekről beszélt, márpedig a SIA 380-asai ennél kevesebb utasra vannak berendezve, három vagy négy osztályban; egyébként a várt új gépek is négyszáznál kevesebb férőhelyre lesznek kialakítva.

A Hi Fly flottája jelenleg: egy A321, három A330, nyolc A340-300 és egy A340-500. A 380-ast a gyártó koncepciójának megfelelően olyan vonalakon akarja használni, amelyeken nagy az utaslétszám, és közben az érintett repülőtereken már kevés a megszerezhető járatengedély. Ez ugyanakkor persze erősen behatárolja a gépek hadrafoghatóságát, hiszen az A380-asok fogadására még a legnagyobb repterek közül sem mindegyik alkalmas. Kétségtelen, a gép 400 millió dollár körüli listaárához képest a másodlagos piacon bőven olcsóbban lehet beszerezni, akár lízingelni, de a kérdés, a hatalmas négyhajtóművest ráadásul mindössze két példányban lehetséges-e gazdaságosan üzemeltetnie egy légitársaságnak.

Az Airbus szempontjából is többféleképp értelmezhető a mostani hír. Egyfelől két vagy több, tízéves óriásgép sorsa hatalmas reklám vagy antireklám: utóbbi akkor, ha a gépeket alkatrészeire bontják, vagyis nem is olyan korosan, de mégis el kell tűnniük az égről. Ennél sokkal jobb üzenet, ha tovább használják őket.

Viszont az Airbus számára ezeknek az éveknek, hónapoknak a nagy kérdése nem annyira a használt Airbusok sorsa, mint az, lesz-e újakra a megrendelés, ez hiányzik nagyon a gyártónak több éve már. Márpedig ha a 380-asok esetleg egyre több példányban válnak használtan megszerezhetővé, az nem biztos, hogy javítja az új gépek eladásának esélyeit, különös tekintettel arra, hogy az új és a régi gépek között nincs minőségi különbség, az Airbus eddig nem vállalta a továbbfejlesztés vagy az újabb, modernebb hajtóművek integrációjának kockázatát.

Az viszont biztató, hogy a jelenlegi felhasználók közül a Qantas most jelentette be, átalakítja 380-asai belső terét, mégpedig a prémium-utasok körének bővítése érdekében.

Az eddigi 484 helyett eggyel több ülése lesz a tizenkét gépnek, az első osztály mérsékelt férőhelyszáma marad tizennégy, de a business-helyek számát megemelik hetvenre, és csaknem megduplázzák a prémium-economy székezést hatvanra, a turistaosztály ülésszáma ezzel 341-re csökken. Vagyis az ausztrál társaság úgy lát további fantáziát az óriásgépben, ha annak belső terét nagyobb mértékben teszi vonzóvá a többet fizető utasoknak, ez pedig, persze ha a járatkihasználtság megfelelő, feltehetően inkább elősegíti a gép üzemeltetésének gazdaságosságát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek