ABB–Stadler együttműködés: 160 járműhöz szállítanak akkumulátorokat, vontatási berendezéseket

iho/vasút   ·   2020.05.13. 09:00
abb_stadler0

A rendelések szerint az ABB vontatási berendezést szállít az Egyesült Királyságban működő Wales&Borders vasúti franchise vállalat hetvenegy vasúti szerelvényéhez. A vontató berendezés a felsővezetékről, a generátorról vagy az akkumulátorból érkező villamos energiát a vontatómotorok meghajtására alkalmas, megfelelő feszültségű és frekvenciájú árammá alakítja. A hetvenegy szerelvény közül huszonnégy olyan fejlett technológiával lesz felszerelve, amellyel a szerelvények három üzemmódban is működhetnek, azaz a vonat hajtásához szükséges villamos energia a hosszláncrendszerű felsővezetékről, a dízelgenerátorról és az akkumulátorokról is biztosítható.

A lítiumion-akkumulátorcellákra épülő, nagy teljesítményű energiatároló rendszert Svájcban, az ABB badeni üzemében gyártják. Ezek a motorvonatok a nem villamosított vágányszakaszokon a dízelmotor bekapcsolása nélkül tudnak közlekedni, ennek köszönhetően jelentős költségmegtakarítás érhető el, csökkenthető az ökológiai lábnyom, és a villamosítási igény is.

A Stadler által gyártott, harminchat Citylink járműcsaládba tartozó vasút-villamost az ABB vontató berendezésével és energiatároló rendszereivel szerelik fel. A fejlesztéssel egyrészt csökkenthető a káros anyagok kibocsátása Cardiffban és környékén, másrészt kiváltják a jelenlegi dízelvontatású járműflottát. A vasút-villamosok a villamosított vágányszakaszokon a felsővezetékről üzemelnek, míg a nem villamosított szakaszokon akkumulátoros üzemmódban közlekednek.

A walesi projekten túl, a vontató berendezéseket több mint száz, Németországban, Magyarországon, Olaszországban, Szlovéniában, Kanadában és az Egyesült Államokban közlekedő regionális vasúti szerelvényre és mozdonyra is telepíteni fogják, amivel javítani lehet a szolgáltatás minőségét, gyorsabbá tehetők a csatlakozások és bővíthető a fenntartható elővárosi forgalom is.

Magyarországon nyolc, az ABB berendezéseivel felszerelt tramtrain fog közlekedni Szeged és Hódmezővásárhely között, várhatóan 2021 szeptemberétől.

Az energiatárolási rendszerek napjainkban szerves részévé válnak a vasúti járműveknek, és kulcsszerepet játszanak a fenntartható közlekedés megteremtésében. Ezeknek a technológiáknak növekvő mértékű alkalmazása segíti a közlekedés dekarbonizálását, és számos előnnyel jár:

  • javítja az energiahatékonyságot,
  • növeli az üzemeltetés rugalmasságát,
  • csökkenti a pályamenti infrastruktúra költségeit,
  • valamint a tulajdonlási költségeket is.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek