ABB–Stadler együttműködés: 160 járműhöz szállítanak akkumulátorokat, vontatási berendezéseket
A rendelések szerint az ABB vontatási berendezést szállít az Egyesült Királyságban működő Wales&Borders vasúti franchise vállalat hetvenegy vasúti szerelvényéhez. A vontató berendezés a felsővezetékről, a generátorról vagy az akkumulátorból érkező villamos energiát a vontatómotorok meghajtására alkalmas, megfelelő feszültségű és frekvenciájú árammá alakítja. A hetvenegy szerelvény közül huszonnégy olyan fejlett technológiával lesz felszerelve, amellyel a szerelvények három üzemmódban is működhetnek, azaz a vonat hajtásához szükséges villamos energia a hosszláncrendszerű felsővezetékről, a dízelgenerátorról és az akkumulátorokról is biztosítható.
A lítiumion-akkumulátorcellákra épülő, nagy teljesítményű energiatároló rendszert Svájcban, az ABB badeni üzemében gyártják. Ezek a motorvonatok a nem villamosított vágányszakaszokon a dízelmotor bekapcsolása nélkül tudnak közlekedni, ennek köszönhetően jelentős költségmegtakarítás érhető el, csökkenthető az ökológiai lábnyom, és a villamosítási igény is.
A Stadler által gyártott, harminchat Citylink járműcsaládba tartozó vasút-villamost az ABB vontató berendezésével és energiatároló rendszereivel szerelik fel. A fejlesztéssel egyrészt csökkenthető a káros anyagok kibocsátása Cardiffban és környékén, másrészt kiváltják a jelenlegi dízelvontatású járműflottát. A vasút-villamosok a villamosított vágányszakaszokon a felsővezetékről üzemelnek, míg a nem villamosított szakaszokon akkumulátoros üzemmódban közlekednek.
A walesi projekten túl, a vontató berendezéseket több mint száz, Németországban, Magyarországon, Olaszországban, Szlovéniában, Kanadában és az Egyesült Államokban közlekedő regionális vasúti szerelvényre és mozdonyra is telepíteni fogják, amivel javítani lehet a szolgáltatás minőségét, gyorsabbá tehetők a csatlakozások és bővíthető a fenntartható elővárosi forgalom is.
Magyarországon nyolc, az ABB berendezéseivel felszerelt tramtrain fog közlekedni Szeged és Hódmezővásárhely között, várhatóan 2021 szeptemberétől.
Az energiatárolási rendszerek napjainkban szerves részévé válnak a vasúti járműveknek, és kulcsszerepet játszanak a fenntartható közlekedés megteremtésében. Ezeknek a technológiáknak növekvő mértékű alkalmazása segíti a közlekedés dekarbonizálását, és számos előnnyel jár:
- javítja az energiahatékonyságot,
- növeli az üzemeltetés rugalmasságát,
- csökkenti a pályamenti infrastruktúra költségeit,
- valamint a tulajdonlási költségeket is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!