Aggódó regionálisok: az EU a nagyokat preferálja

iho/repülés   ·   2011.10.07. 11:20
CRJ-200_cimkep

A 65 kisebb légitársaság érdekeit képviselő ERA (European Regions Airline Association) vezérigazgatója, Mike Ambrose legfrissebb beszámolója szerint a szervezet tagvállalatai 2010 első félévében 7,1 százalékos forgalomnövekedést értek el az előző év azonos időszakához képest. Az izlandi vulkánkitörés miatt kiesett forgalmat nem számítva viszont, ez az adat már csak mintegy 4-4,5 százalékra módosul.

A TTG-hírlevélben megjelent adatok szerint a fizetőutas-kilométer mértéke szintén 7,1 százalékkal nőtt, miközben a felajánlott férőhely-kapacitás csak 5,5 százalékkal emelkedett, s a tavalyi 64-ről 64,7 százalékra sikerült növelni a repülőgépek átlagos kihasználtságát.

Az idei első félévben folytatódott az a tendencia, mely szerint lassan, de folyamatosan növekszik az ERA-tagvállalatok által repült átlagos távolság mellett a szállítókapacitásuk is, mely jelenleg gépenként 77 utas.

Ambrose úgy véli, a regionális légitársaságok tevékenységükkel azt bizonyítják, hogy rugalmas üzletpolitikájukkal és menetrendjeikkel továbbra is fontos szolgáltatásokat nyújtanak az európai polgárok számára. Ugyanakkor az ágazat stabilitását nemcsak a gazdasági és pénzügyi bizonytalanság fenyegeti, hanem az Európai Unió új jogszabálytervezetei is. A repülőtéri résidők újraosztása, valamint a földi kiszolgálás vagy a zajkorlátozások kapcsán tervezett – s az idei év végére várható – módosítások aggodalommal töltik el az ERA tagvállalatait.

Az egyik javaslat például azt tartalmazza, hogy a túlterhelt repülőterek hatékonyabb kihasználása érdekében, a jövőben a nagyobb repülőgépek üzemeltetői élvezzenek előnyt a résidők elosztásakor. További aggályokat vet fel a légi viteldíjak tervezett megadóztatása is, mivel egy ICAO állásfoglalása alapján ez alól a regionális fuvarozók ma még mentesülnek. Mike Ambrose szerint fontos lenne, hogy az unió illetékes testületei végre a kontinens gazdasági szereplőivel együtt, s ne pedig ellenük próbáljanak meg kidolgozni új jogszabályokat.

A világ 100 legnagyobb regionális fuvarozója egyébként az elmúlt évben 3681 repülőgéppel, 74,7 százalékos átlagos kihasználtság mellett, összesen 323 millió utast szállított, s közülük 75,2 millióan utaztak valamelyik európai légitársasággal. A szállított utasok alapján kontinensünk tíz legnagyobb regionális fuvarozójának sorrendje: Flybe (6,7 millió), Lufthansa CityLine (6,4 millió), Aegean Airlines (5,7 millió), KLM Cityhopper (5,3 millió), Olympic Air (4,6 millió), Air Nostrum (4,4 millió), Tyrolean Airways (4,3 millió), Regional (3,8 millió), Brit Air (3,2 millió), airBaltic (3,1 millió). 2010-ben a világ legnagyobb regionális légitársasága az amerikai SkyWest Airlines volt, mely 293 repülőgépével összesen 40,4 millió utast szállított.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.