Air France katasztrófa: ma zárójelentés, holnap új vita?

iho/repülés   ·   2012.07.05. 07:00
af-447_cr_rs

A francia vizsgáló hatóság, a BEA ma délután hozza nyilvánosságra végleges jelentését az Air France 447-es járatának pusztulásáról, és a Flightglobal vélekedése szerint ez a dokumentum ismét feléleszti a parázsló konfliktust az Atlanti-óceán fölött 2009 júniusában történt katasztrófa kapcsán.

Mint többször elmondtuk, a Rio-Párizs járatot teljesítő A330-as lezuhanása körül azután lángolt fel a vita, hogy a felszínre hozott adat- és hangrögzítő tanúsága szerint kiderült: az utasszállító viharba került, majd a repülést vezérlő automata rendszer hibás sebességjelzések miatt lekapcsolódott, a személyzet pedig nem volt képes visszanyerni uralmát az átesett gép fölött.

A vita a gépet gyártó Airbus és a légitársaság, valamint az SNPL pilótaszervezet között akörül zajlik, hogy vajon mi volt a katasztrófa fő oka: a gép tervezési hibája, vagy a személyzet inkompetenciája. Az SNPL már februárban közzétette a maga dokmentumát, amelyben aggodalmait fejezte ki a gép egyes funkcióival illetve a figyelmeztető jelzőrendszer működésével kapcsolatban.

Az Airbus ezzel szemben korábbi nyilatkozataiban keményen védte a gépet, és rámutatott arra, hogy a személyzet nem tudta felismerni, hogy a gép aerodinamikai átesésbe került. A gyártóhoz közeli meg nem nevezett forrás szerint az Airbus „nem fog kitérni az elől, hogy javítson a gépen, ha ez szükséges”, ugyanakkor elutasítja, ha a jelentés „túl szűk sávban kezeli” az ember-gép kapcsolat kérdését, és véleményének a cég hangot is fog adni.

A Flightglobal a BEA korábbi helyettes igazgatóját idézi, aki részt vett az Air France repülésbiztonsági felülvizsgálatában, és aki egy áprilisi fórumon azt mondta: a jelenlegi biztonsági modellek azt feltételezik, hogy a pilóták felismerik és azonosítják az extrém repülési helyzetet és annak megfelelően cselekednek, a valóságban azonban a vészhelyzetek „meglepetést és a kognitív kontrol elvesztését” okozhatják.

Jean Pariès szerint a problémát nem lehet az alapvető manuális repülési képességek problémájára leszűkíteni. Szerinte a váratlan helyzetek előzetes gyakorlásával épp azok a készségek vesznek el a képzés során, amelyekre a váratlan helyzetek megoldásakor szüksége lenne a pilótáknak.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.