AirAsia A320: zuhanás előtt meredek emelkedés?

iho   ·   2015.01.04. 08:45
cim2a

A radaradatok elemzése azt mutatja, az AirAisa QZ8501-es járata „hihetetlenül meredek” emelkedésbe kezdett, mielőtt a Jáva-tengerbe zuhant volna, jelentette a Reuters egy a vizsgálathoz közeli meg nem nevezett forrásra hivatkozva.

A meredek emelkedés azelőtt történt, hogy az A320-as eltűnt a dzsakartai légiforgalmi irányítók képernyőiről. Olyan gyorsaságú emelkedésről van szó a forrás szerint, percenkénti 6–9 ezer lábnyi függőleges sebességről, amely bőven meghaladja a repülőgép teljesítményét. Azonban az erre vonatkozó adatok egyelőre hiányosak, amint meglesz a repülési adatrögzítő és a pilótafülke hangrögzítője, megtudhatjuk, mi is történt valójában – tette hozzá a hírügynökséget tájékoztató ismeretlen forrás.

A BBC térképvázlata az útvonalról és az elsődleges kutatási zónáról

A Reuters által megkérdezett pilóták szerint ha ez az információ igaznak bizonyul, akkor az extrém emelkedést a sebesség elvesztése kellett, hogy kísérje, amely a repülőgép áteséséhez és lezuhanásához vezethetett. Mint egy korábbi cikkünkben jeleztük, egy ugyancsak viharos időben történt 2006-os katasztrófa, a Pulkovo Airlines lezuhanása hasonló eseménysorozat során történt, vagyis a pilóták emelkedni próbáltak, hogy elkerüljék a vihart, de a gép egy iszonyatosan erős feláramlásba kerülve ugyanúgy váratlan gyorsasággal több ezer lábnyit emelkedett, miközben teljesen elvesztette vízszintes sebességét és végül átesett.

Durva szélviszonyok egy viharfelhőben: ilyen függőleges áramlás kapta volna el a gépet?

Szintén fontos adalék ugyanakkor az AirAsia járatának balesetéhez, hogy a körzetben más repülőgépek is voltak ugyanazon az utazómagasságon, amelyek nem kerültek bajba. Egy helyi repülési szaklap szerint a személyzet megpróbálhatott kényszerleszállást végrehajtani a tengeren, de egyelőre erre sincs sem biztos adat, sem bizonyíték.

A lap szakértője arra alapozza feltevését, hogy az eddig felfedezett roncsok között vészkijáratokat és vészcsúszdák maradványait is látták a tengeren, és a gépnek nem indult be a vészjeladója, ami azt jelenthette, hogy viszonylag simán érkezett a felszínre. Ennek ellentmond az a kiszivárgott értesülés, hogy a gép a radaradatok szerint gyakorlatilag függőlegesen zuhant a tenger felé.

A különféle komoly hírügynökségi jelentések között kezdenek feltűnni az első összeesküvés-szagú elméletek is, például a pilóták öngyilkosságáról vagy „kisméretű bomba robbanásáról”, amely tönkretette volna a gép hidraulika-rendszereit.

Az utasok nagy része a gép törzsében rekedhetett, amit az tesz valószínűvé, hogy a viharzónába kerülve a személyzet utasíthatta a gépen lévőket, hogy kössék be magukat. Szombatig mintegy harminc ember holttestét emelték ki a tengerből, szombat délután és vasárnap pedig újabb nagyobb gépdarabokat véltek felfedezni. Ami a jelentést beárnyékolja, az az, hogy a katasztrófa óta eltelt napok során már többször jelentek meg hírek arról, hogy megvan a gép törzse, de aztán mindig kiderült, hogy másfajta objektum fekszik a víz alatt.

A törzs megtalálását az AFP szerint az nehezíti, hogy az A320 lezuhanásának helyszíne egyben a II. világháború egyik legnagyobb tengeri ütközetének roncstemetője egyben, a Holland Kelet-Indiát lerohanó japán erők a háború kezdetén a térségben jó néhány holland, brit és ausztrál hajóegységet süllyesztettek el, ezeknek a roncsai a tengerfenéken többször tévesztették meg az utasszállítót kereső hajókat. Mint a hírügynökség beszámol róla, ugyanebben az övezetben bukkantak 2013-ban egy megtorpedózott német tengeralattjáró roncsaira is.

Az AirAsia néhány napja megváltoztatta a már túlságosan jól ismert járatszámot, a Surabaya–Szingapúr vonalon ezután a QZ8501 helyett a QZ678, visszafelé a QZ679 kód alatt repültek a gépek. Január negyedikétől azonban már nem lehet jegyet foglalni AirAsia-gépre a két város között, a járatot a társaság felfüggesztette. Lehet, hogy ez összefügg azzal, hogy kiderült, a szombati járatra, amelynek során bekövetkezett a baleset, a légitársaságnak nem volt engedélye az indonéz közlekedési hatóságtól. A katasztrófával azonban feltehetően ez nincs közvetlen összefüggésben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Az NSK csapágyinnovációi az InnoTrans 2024-en

iho/vasút   ·   2024.07.03. 12:00

A japán gyártó a közelgő InnoTrans 2024 nemzetközi közlekedéstechnológiai vásáron mutatja be, miként segíthetik világelső megoldásai az európai vasúti ágazatot abban, hogy a szegmens lépést tartson a növekvő fogyasztói elvárásokkal.