Airbus kontra Boeing: az idei verseny hajrája
Utolsó szakaszához érkezett a nagy évi versenyfutás, egyelőre a Boeing vezet az Airbus-szal szemben mind az eladások, mind az átadások listáján. Ami az üzletkötéseket illeti, természetesen minden lehetséges, hiszen az európai gyártó nagy súlyt fektet arra, hogy piacvezetőként definiálja magát, és sokszor az esztendő legutolsó heteibe sűríti a kötéseket annak érdekében, hogy valóban ezt mutassák a számok.
November végén azonban egyelőre erősnek látszott a Boeing fölénye. A Reuters összesítése szerint az Airbus január–novemberi állása: 1328 rendelés, de a visszamondásokkal ez nettó 1031, az átadott gépek száma 554. A Boeing bruttó rendelésállománya 1380, a nettó 1274 gép, az eddig leszállított flotta pedig 647 példány.
A megfigyelők szerint, amit esetleg még be lehetne hozni több óriásrendeléssel, az a kötések száma, azonban a gyártási arányok sokat nem változhatnak, nincs annyi majdnem kész repülőgép, ami már legördült az összeszerelő sorról, ami megfordítaná a sorrendet.
Mindenesetre az év a jelek szerint mindkét nagy gyártónak igen jól sikerült, ami elsősorban annak köszönhető, hogy a légitársaságok az olajárak csökkenése ellenére továbbra is gyors flottaváltásban érdekeltek, alacsonyabb költséggel üzemeltethető gépekre akarják cserélni a korábbiakat. Az Airbus le nem szállított, de fixre rendelt állománya túllépte a hatezer példányt, a Boeing második évben éri el az 1300-as nettó rendelési számot.
Ugyanakkor a Reuters által megkérdezett szakértők szerint mindkét gyártó túlkönyveléssel dolgozik, vagyis több gépre vesz fel rendelést az adott határidőkkel, mint ami a gyártási kapacitása. Ez a biztos garanciája annak, hogy minden legyártott gép gazdára lel, ugyanakkor az Airbus szemlátomást arra próbálja rávenni a vásárlóit, hogy a most gyártásban lévő ceo-keskenytörzsűeket konvertálják az A320-as gépcsalád neo-változataira, így hamarabb át lehetne állni a modernizált verzió gyártására.
A Boeing számára a nagy kérdés az idei évben az, hogy sikerül-e igazán felpörgetni a 787-esek gyártását és elérni a 2014-re tervezett 110 gépet. A november átadások száma csak hét volt, és ez sokak szerint kétségessé teszi a teljesítést. A Boeing helyettes gyártási főnöke, Dennis Muilenburg azonban azt mondja, teljesül majd a 110-es darabszám.
Kétségtelen, hogy a 787-esek esetében valóban sok olyan gép vár átadása, amelyek már túl vannak a legfontosabb munkálatokon, de kisebb-nagyobb kiegészítő műveletek, hibajavítások miatt vesztegelnek az everetti előtéren, ha ezeket sikerül nagy számban készre hozni, akkor elképzelhető a Dreamliner-siker.
Talán azok meggyőzésére, akik kételkednek ebben, a Boeing bejelentette, teljes erővel folyik az első ott készülő, hosszabb törzsű, 9-es Dreamliner építése a másik gyártóhelyen. North Charleston a közlemény szerint otthona lesz mindhárom Dreamliner-változat, tehát a még nem repülő legnagyobb 10-es gyártásának is, és a Boeing „agresszívan terjeszti ki” az itteni működését.
Az Airbus számára fontos presztízspillanat lesz december 13.: ekkor történik meg az új szélestörzsű típus, az A350 XWB első sorozatgyártású példányának átadása a kibocsátó légitársaság, a Qatar Airways számára. Az európai gyártónak nagy siker volt, hogy a világ egyik legnagyobb, Amerika második legnagyobb légitársasága, a Delta ugyancsak a 350-esekből és 330-as tervezett neo-változatából rendelt összesen ötven gépet, és ez is a gyártással függ össze: Dennis Muilenburg elismerte, hogy a Boeing a maga gyártási listájára nem tudta beilleszteni a kívánt kategóriájú gépeket – 787-9-eseket – olyan korán, mint ahogy azt a légitársaság szerette volna.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!