Alternatív meghajtás: versenypálya Győr utcáin

Takács Zsolt   ·   2012.05.02. 15:00
gok

A hosszú hétvége szinte teljes mértékben a „zöld” közlekedésről szólt Győrben. A május elsején megrendezett Széchenyi-futam idejére lezárták a Nádor aluljárót, illetve környező utcáit, hogy versenypályát alakítsanak ki az alternatív energiával működő járműveknek. Több kategóriában is nevezhettek a csapatok, jelesül: napenergia-meghajtású járművek, motorkerékpár és szériamotor, szériaautó-átalakítás kategória, prototípus és versenyautó, tanulmányautó és Elektro GO-KART.

„A rendezvény fő célja, hogy bizonyítsa: van alternatívája a kosszal, bűzzel, zajjal, környezetkárosító hatásokkal járó aktuális közlekedési tendernek. Az elektromos meghajtás mellett a sűrített levegővel, nitrogénnel, hidrogénnel, napenergiával és ezek kombinált, hibrid erőforrásai által hajtott két-, három- és négykerekű járművek is bemutatkoztak a rendezvényen – mondta el az iho.hu-nak Petis László, a rendezvény főszervezője.

A hetedik Széchenyi Futamon sűrített levegő, elektromos, napenergia és hidogén meghajtású járművek versenyeztek<br> A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotó: a szerző)

„A versenypálya helyének kiválasztásánál figyelembe vettük azt is, hogy minél központibb helyszínen legyen a városban. Lehetőleg olyan műtárgy vagy utcák közelében, ahol naponta sok ember megfordul. Szempont volt az is, hogy a járművek ne csak sík terepen bizonyíthassanak, hanem legyen egyfajta kihívás is az alternatív energia számára. Így esett a választás a Nádor aluljáróra. Szerencsére egyre nagyobb figyelem irányul hasonló törekvésekre. A győri kezdeményezés nyomán egyre több helyen szerveznek valamilyen, a témához kapcsolódó programot.

Úgy gondoljuk, hogy jelentős reform előtt áll a közúti közlekedés, hiszen a fő autógyártó országok – Németország, Kína, Japán – mind nagy gondot fordítottak a hibrid járművek gyártására az elmúlt néhány évben. Ezt jelképezi az is, hogy a győri Audi Hungária Motor Kft. is jelen van a helyszínen mint kiállító és mint legfőbb támogató” – tette hozzá Petis László.

Megtudtuk azt is, hogy az idei versenyen román és horvát nemzetiségű csapatok is indultak.

Április 30-án, hétfőn a sportszabályok ismertetésével és szakmai előadásokkal kezdetét vette a felkészülés a keddi futamra. Délután pedig a Belvárost átszelő felvonulásra indultak a részt vevő járművek a Baross utca–Városháza mögötti parkoló–Árkád Győr Bevásárlóközpont útvonalon. Május elsején reggel 8.00 órakor pedig megkezdődtek az időmérő futamok, melyeket délután a versenyek követtek. A nyitott boxutcába az iho.hu munkatársai is bemehettek. A nagy melegben a csapatok és a versenyzők is próbálták kipihenni magukat és felkészülni a megmérettetésre, ám ez nyilván nem volt egyszerű, legtöbben a sátrak alá húzódtak, s rejtették el járműveiket a tűző nap elől.

A verseny helyszíne majdhogynem Monaco utcáit idézte meg, csipetnyi Forma–1-es hangulattal. Szembetűnő érdekesség az volt, hogy a megszokott motorbőgés helyett a Széchenyi-futam járművei szinte hangtalanul suhantak az utcán kiépített versenypályán és természetesen füstfelhőt sem hagytak maguk után.

A végleges eredményeket nem rögtön most, az eredményhirdetést követően, hanem a sok kategória és díj miatt a későbbi napokban közlik a szervezők.

Kapcsolódó hírek