American-csőd: négymilliárd dollárnyi lélegzet
A novemberben csődöt jelentett légitársaság, illetve annak anyavállalata, az AMR bejelentette: 19 repülőgép lízingjét mondja fel – gyaníthatóan első lépésben – azután, hogy a manhattani csődbíróság jóváhagyta a vállalat restrukturálási tervét, és ebben azt is, hogy új, modern gépeket állítson szolgálatba, miközben a gazdaságtalanul üzemelő flottarész kölcsönbérletét megszüntethesse.
A jelentések szerint ez gépenként 500 ezer dollárnyi fájdalomdíjjal jár, de így is fontos első lépés abba az irányba, hogy az AA ütőképes légitársaságként kerüljön ki a csődeljárásból.
Egy szakértő közben arra is felhívja a figyelmet, hogy ellentétben a csődeljáráson korábban átesett más nagy légitársaságokkal, az American a 30 milliárdos tartozás mellett négymilliárd dollárnyi készpénztartalékkal rendelkezik, ez pedig annyit jelent, hogy van elég ideje a változások alapos végiggondolására, a flotta és a vonalhálózat átalakítására, valamennyi szükséges intézkedésre. Az, hogy a társaság a csőd bejelentése után is lélegzethez jut, és nem kell annyira sietnie az intézkedésekkel, megint csak komoly esély a sikeres változásra.
Az átalakítás egy részének érintenie kell a munkavállalók helyzetét is. A szakértők ugyanis egyetértenek abban, hogy a csődhelyzet kialakulásába erősen belejátszott az American alkalmazotti szakszervezetei által kivívott, illetve életben tartott sok olyan juttatás, vívmány, ami más, a csődöt ugyanakkor elkerülő légitársaságnál már csak „szép emléknek” számít.
A munkáltatónak ezt a várható lépését igazolja, ahogy más társaságok tekintenek az American csődjére: a Southwest elnöke körlevelet küldött a társaság alkalmazottainak, amelyben arra figyelmezteti őket, hogy a csőd oka nem a forgalom csökkenése, nem az utaskiszolgálás, hanem a költségek emelkedése. Ez tehát egyértelmű üzenet – nyilván a szakszervezeteknek is: ha más légitársaságok nem akarnak az American sorsára jutni, nem adhatnak több pénzt, juttatást, nem szolgálhatnak kellemesebb munkabeosztással a munkavállalóknak.