Amikor a Szili kettétépte a Kapos Volán buszát: húsz éve történt a kutasi tragédia

Kemenczei Róbert   ·   2016.03.13. 08:45
kutasem0

A csapórudas sorompót nem kezdték időben leengedni, a busz meg megpróbálta. Nem kellett volna. A tragikus balesetre Kemenczei Róbert, a Verebélÿ László Vasúttörténeti Egyesület elnöke emlékezett:

„1996. február 26. hétfő: verőfényes napsütésre ébredt az ország, egy kis Somogy megyei település, Kutas is. Ezen a napon reggel senki sem gondolta azt, amikor a nap delel egy szörnyű tragédia fog bekövetkezni. Ezen a reggelen még senki nem gondolta azt, estére minden megváltozik. Senki nem gondolta, hogy ezen a napon minden pokollá változik. Senki nem gondolta, hogy a vasút–közúti szintbeli kereszteződésekben bekövetkezett tragédiák listájára Kutas lesz a következő, amelyet felírnak.

1996. február 26-án délelőtt 11 óra körül indult el Kaposvárról az a gyorstehervonat és Nagyatádról az az autóbusz, amelyek egy órával később találkoztak. A 80202 számú Gyékényesre tartó gyorstehervonat néhány perccel 12 óra előtt áthaladt Jákó-Nagybajom állomáson. A negyvenegy kocsiból álló vonatot a V43 1152 pályaszámú villamos mozdony vontatta. Nagyjából ebben az időpontban hagyta el az utolsó megállót a balesetben részt vevő autóbusz is. 12 óra 04 perc: a 41-es számú Dombóvár–Gyékényes vasúti fővonal 586. számú szelvényében a 6619. számú közút 525 kilométerszelvényében a szintbeli vasút–közúti kereszteződésben a 1152-es Szili húzta gyorstehervonat és a Kapos Volán EKR 075 rendszámú, Nagyatádról Kutasra közlekedő menetrend szerinti autóbusza összeütközött. A tehervonat 68 kilométer/órás sebességgel közlekedett, akkoriban a tehervonatok engedélyezett sebessége Kaposvár és Gyékényes között 70 kilométer/óra volt. A mozdonyt a korabeli tudósítások szerint Szána János vezette, aki sérülésekkel élte túl a balesetet. Az ütközés miatt a Szili eleje kiégett, a mozdony egyik forgóvázzal lelépett a vágányról, és áramszedőtörést is szenvedett.

A képre kattintva galéria nyílik (fotók: Tóth Bálint)

Az ütközés következtében a gyorstehervonat kettészakította az autóbuszt, majd a hátsó részét a sínek mellé lökte, az első részét több száz méteren át tolta maga előtt a vonat. Azok akik az első részben utaztak, nem élték túl a balesetet. A busz első része a felismerhetetlenségig összeroncsolódott és a lángok martalékává vált. A baleset során tizenegy ember halt meg, további egy ember a kórházba szállítás után, egy másik utas egy héttel a baleset után vesztette életét. A baleset áldozatai közt voltak diákok, nyugdíjasok és az autóbusz vezetője is. Az autóbuszt a korabeli tudósítások szerint Horváth Béla vezette. Az elhunyt áldozatokon kívül még tizenöt ember szenvedett súlyos, életveszélyes sérüléseket.

Az aznapi baleset áldozatairól délután a parlamenti ülésen is megemlékeztek az országgyűlés képviselői. Kovács Kálmán közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár az aznapi felszólalását így kezdte – részlet a Parlament jegyzőkönyvéből:

»Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Szomorú közleménnyel kell kezdenünk a mai napirendet. Ma, február 26-án déli 12 óra 10 perckor a Somogy megyei Kutas község belterületén lévő közúti vasúti átjáróban súlyos közlekedési baleset történt. A Kapos Volán Nagyatád–Kutas közötti menetrend szerinti járata összeütközött a Budapest–Gyékényes vasúti fővonalon Gyékényes irányába közlekedő tehervonattal. Az ütközést követően a tehervonat mozdonya az autóbuszt részben szétvágta, részben pedig több mint 200 méteren tolta maga előtt. A katasztrófának több halott és súlyos sérültje van. Az utasok kiszabadítása, a sérültek ellátása, illetve kórházba szállítása megkezdődött, a műszaki helyszínelés folyik. Az előzetes jelzések szerint a vasúti átjárónál a sorompó leeresztése nem történt meg kellő időben. Szeretném bejelenteni, hogy Kuncze Gábor belügyminiszter és Lotz Károly közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter úr a helyszínen van, illetve a helyszínre utazott. Köszönöm.

Elnök: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! Kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy egyperces néma felállással adózzon a baleset áldozatai emlékének és fejezze ki részvétét az elhunytak és a sérültek hozzátartozóinak.

(Mindenki feláll.)

Elnök: Köszönöm.«

A balesetért a sorompót kezelő Czillinger Csabánét tették első számú felelőssé, akit négy év letöltendő szabadságvesztésre ítélt a bíróság, amiért nem tekerte le idejében az akkor még kézi csapórudas sorompót. A baleset után később a MÁV az átjárót fényjelzővel és kiegészítő félsorompóval látta el. Napjainkban a megállóhely szolgálat-nélküli úgynevezett táblás megállóhely.

A baleset mentésében több tucat rendőr, mentő, tűzoltó és helyi lakos vett részt. A bejelentést követően tizenöt perccel már a helyszínen voltak az első egységek. A helyszínelésig, illetve a helyreállításig a forgalom szünetelt a Jákó-Nagybajom–Beleg szakaszon, a nemzetközi gyorsvonatokat a Gyékényes–Nagykanizsa–Székesfehérvár–Budapest útirányon közlekedtették.

Az áldozatok hozzátartozóinak és a mentésben, helyreállításban résztvevők számára ez a nap mindent megváltoztatott. Ez a nap sok ember számára a poklot jelentette. Sok emberben még ma is él a baleset szörnyű fájdalma. Sok ember a mai napig nem tudta feldolgozni, hogy akkor mi is történt. Sok embert a hideg kiráz amikor arra a szörnyű napra gondol. Sok ember azt a napot nem tudja elfelejteni. Még ma 20 évvel a szörnyű tragédia után, annak emléke és annak borzasztó fájdalma él sok ember szívében. A tragédiára kopjafa emlékezteti a kutasiakat, ahová a baleset túlélői is minden évfordulón kijárnak leróni tiszteletüket az áldozatok emléke előtt. Így történt ez az emlékezés idén is, amelyen a település polgármestere Ütő Szabolcs, önkormányzati képviselői, a falu lakosai, a balesetben elhunytak hozzátartozói és túlélői, vasutas dolgozók és vasútbarátok, a mentésben részt vevők és a baleset érintettjei vettek részt.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Átkozott sorompók Szerbiában

iho/vasút   ·   2020.12.01. 18:00

Vajdaságban, de inkább egész Szerbián lassan már nem is újdonság, ha egy nem működő fény- és félsorompóval biztosított, vagy esetleg éppen működő berendezésű, esetleg csak kitáblázott közúti-vasúti átjáróban baleset történik.