Angela Merkel: arccal a vasút felé!

iho/vasút   ·   2021.01.14. 15:00
rendezopalyaudvar

A német kancellár szerint a pandémia megmutatta, a vasút jelenti a fenntartható mobilitás és logisztika gerincét. A digitalizációt is tovább kell fejleszteni.

Habár 2020 kezdete óta jelentősen befolyásolja életünket a koronavírus-világjárvány, az idei év mégis különleges: 2021-et az európai vasút évének nyilvánította az Európa Bizottság. Angela Merkel német kancellár a pandémiának a vasúti közlekedésre gyakorolt hatásaival is összefüggésben nyilatkozott Németország céljairól, lehetőségeiről a DB Mobilnak.

A vasút nélkül a mindennapi élet sokaknak komoly nehézségekbe ütközne: nem juthatnánk el munkába vagy iskolába, nem találkozhatnánk a barátaikkal és a rokonaikkal. A vasút szerepe azonban ennél jóval jelentősebb: normális körülmények között, vagyis pandémia mentes időszakban az utazási vágyunkat is csillapíthatja – ezt most csak kis mértékben tudja teljesíteni. „A vasút a klímacélok elérésében is segít: az szeretnénk, hogy egyre többen üljenek át vonatra az autóikból vagy a repülőkről, és, hogy még több áru utazzon vasúton” – fogalmazott a német kancellár, aki leszögezte azt is, hogy a célok eléréséhez korszerű vasúthálózatra és a jelenlegieknél színvonalasabb szolgáltatásokra van szükség.

Merkel szerint a német szövetségi kormány a következő tíz év során 86 milliárd eurót (jelenlegi árfolyamon körülbelül 30 ezer milliárd forintot) tervez fordítani a németországi vasúthálózat karbantartására és fejlesztésére. A közlekedési minisztérium vasúti főterve lefektette az alapokat egy olyan, Németországot átfogó menetrendi struktúrához, amely az Európa Zöld Egyezmény szellemében egyre több teherforgalmat terel a vasútra, innovatív, támogatja a digitalizációt, valamint a zajcsökkentést és a klímavédelmet. Ráadásul nem áll meg a határoknál: a transz-európai hálózatok terjeszkedésével tennék még vonzóbbá a vasutat egész Európában.

A német kancellár nem hagyott kétséget afelől, hogy pandémia hatásai mindenkinek nagy kihívást jelentenek. Az viszont világossá vált, hogy – idézzük – „sokkal több energiát kell fektetni a digitalizációba, fel kell gyorsítani az olyan stratégiai fontosságú fejlesztéseket, mint az akkumulátorcellák gyártása, a hidrogéntechnológia és az energiaátalakítás, mert ezen innovációk nélkül nem lehet gazdaságilag sikeresnek maradni a klímaváltozás elleni küzdelemben.”

A kancellár 2021 végi visszavonulásáig ezeket a célokat továbbra is teljes vállszélességgel fogja támogatni. Kifejtette, hogy az egész társadalom szempontjából elengedhetetlen a vasúti közlekedés, a zökkenőmentes áruszállítás fenntartása – az ellátási láncok fenntarthatósága az elsődleges cél a pandémia elleni védekezés során. A vasúti dolgozók hatalmas munkát végeznek a közjó érdekében: biztonságosan eljuttatják az embereket a munkahelyükre, valamint életben tartják az említett ellátási láncokat. A vasúti szállítás eddig is a fenntartható mobilitás és logisztika gerincét alkotta, és továbbra is az marad, mivel a klímacélok eléréshez nélkülözhetetlen a szegmens megléte.

A kancellár szerint fontos, hogy a vasúthálózat még rövidebb utazási időket kínáljon és gyorsan terjeszkedjen, ezzel ösztönözve a váltást a repülésről a vasútra. A digitalizációt is van még hová fejleszteni: „a jelzési és kommunikációs technológia jelenleg messze a technológiák által kínált lehetőségek mögött kullog” – jelentette ki Merkel, aki arra is hivatkozott, hogy a vasúti szakemberek számításai szerint a vasúthálózat körülbelül húsz százalékkal több forgalmat kezelhetne a digitális megoldások még hatékonyabb alkalmazásával, ami ráadásul a pontosságot is tovább javítaná. 

A teljes interjú ide kattintva olvasható.

(Nyitókép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek