Átadták a Barcelona–Figueres vonalat

iho/vasút   ·   2013.01.14. 14:00
400px_renfe

A január elején megtartott hivatalos avatóünnepségen részt vett Mariano Rajoy, Spanyolország miniszterelnöke, az ország fejlesztési minisztere, továbbá Asztúria tartomány hercege és a katalóniai regionális kormány elnöke is. A vonal megépítésének teljes költsége megközelítőleg 3,7 milliárd eurót tesz ki, azonban ebből közel 3,5 milliárdot uniós támogatás és az Európai Beruházási Bank révén vehettek igénybe.

Ahogy már arról korábban beszámoltunk, Spanyolország államvasútja, a Renfe és a spanyol infrastruktúrakezelő ADIF már november elejétől javában végzett teszteket az új pályán a nagysebességű szolgáltatás mielőbbi elindítása érdekében. A próbák sikerrel zárultak, így a hivatalos átadást követő napon már fel is vehették a menetrend szerinti nagysebességű forgalmat. A nemzetközi vonal túloldalán, Figueres és a franciaországi Perpignan között már 2010-ben megépült a vasúti pálya, azonban a határátmenetet eddig csak tehervonatok használták. A Figueres–Barcelona vonal által a Franciaország felől érkező teherforgalom először érhette el a barcelonai kikötőket normál nyomtávon.

A Barcelona–Figueres vonal állomásait naponta kilenc nagysebességű vonatpár érinti, közülük nyolc egészen Madridig közlekedik. Az új szolgáltatásnak köszöntően a Madrid és Girona közötti utazási idő alig több mint három és fél órára rövidült. A leglátványosabb csökkenés azonban Barcelonától a francia határ irányába történt: Katalónia székhelyéről Gironába másfél óra helyett mostantól 37 perc alatt lehet eljutni, Figueresbe pedig az eddigi két órás utazás mindössze 53 percet vesz igénybe.

Spanyolország vasúthálózatának nagy része 1668 milliméteres széles nyomtávval épült ki, a nagysebességű hálózatot azonban már a normál, 1435 milliméteres rendszerrel hozták létre. A Figueres-Vilafant és Barcelona Sants állomásokat összekötő vonal megépítése elsősorban azért kiemelkedő jelentőségű, mert először valósulhat meg a közvetlen nagysebességű vasúti szolgáltatás Spanyolország és a szomszédos Franciaország, sőt közvetve egész Európa között.

A Renfe egyik 103-as sorozatú motorvonata Figueresben<br>(fotó: Jordi Verdugo)

A vonal létrehozásának valódi célja jelenleg még nem használható, azonban nem kell rá sokat várni: a tervek szerint áprilistól járnak majd a két metropoliszt összekötő közvetlen vonatok. Addig is Figueresnél a francia fél, az SNCF naponta két alkalommal biztosít TGV-csatlakozást Párizs felé és felől. Utóbbi irány esetén Párizsból reggel pontban negyed nyolckor indul a vonat, a figueresi átszállást követően Barcelonába 13 óra 48 percre, a határtól 804 kilométerre található Madrid Atocha pályaudvarára pedig 17 óra 10 percre lehet érni.

Az International Railway Journal arról ír, hogy a 131 kilométer hosszú vasútvonal építése során rengeteg műtárgyat hoztak létre: nem kevesebb, mint harminc alagút és hatvan viadukt épült meg. Az alagutak összesen 34,2 kilométert tesznek ki; a leghosszabb közülük a Barcelona Sants és La Sagrera állomásait összekötő a maga 5,8 kilométerével. A viaduktok összesen 12,6 kilométeren emelik a síneket a magasba. A 300 kilométer per órás üzemi sebességű pálya teljes hosszában villamosított, 25 kilovolt 50 hertzes váltóárammal. A Barcelona–Figueres vonal elkészülésével Spanyolország nagysebességű vasúthálózata már a háromezer kilométert is túllépi.

A közvetlen párizsi vonatok elindulásáig az utasok a Renfe 103-as sorozatú AVE-motorvonatainak kényelmét és szolgáltatásait élvezhetik. A szerelvényeken étkezési lehetőséget biztosítanak a hosszabb távon utazók részére. A vasúttársaság gondolt a vonatokat rövidebb ideig, nevezetesen Barcelona, Girona és Figueres között használó utasokra is: az Avant elnevezésű, nagysebességű regionális vasúti szolgáltatás keretében a törzsutasok kedvezményt vehetnek igénybe egy több utazásra vonatkozó árképzés révén. Az Avanttal a Renfe gyors és megfizethető árú – az AVE-szolgáltatásnál olcsóbb – vasúti szolgáltatáshoz juthatnak a négy legnagyobb katalán város között utazók. Áprilistól az SNCF TGV-szerelvényeinek luxusa az Ibériai-félszigeten is napi szintűvé válik a közvetlen Párizs–Madrid vonatok megjelenésével.

A Renfe szerint a Barcelona–Figueres korridorvonal Spanyolország vasúthálózatának egyik legforgalmasabbika, éves szinten két és fél millió utas használja. A vasúttársaság reményei szerint ez a szám az új, közvetlen nagysebességű járatoknak köszönhetően akár negyven százalékkal, azaz nagyjából egymillió fővel is emelkedhet – számol be a Railway Gazette.

Kapcsolódó hírek