Atlas-ünnepség: technológiai csoda négyéves csúszással

MTI/iho   ·   2013.09.30. 18:00
cim3

„Ez egy nagyon nagy teljesítményű gép, és nagyon büszke vagyok arra, hogy Franciaország az első számú átvevő” - mondta Jean-Yves Le Drian francia védelmi miniszter az Airbus sevillai összeszerelő üzemében rendezett ünnepélyes átadáson. Hozzátette: „Azt hiszem, ez egy kis technológiai csoda”.

A tárcavezető kiemelte, hogy Franciaországnak "elengedhetetlenül szüksége van erre az európai csodára”. Az A400M Le Drian szerint a bizonyíték arra, hogy „a védelem Európája működik, ha megvan hozzá a szándék". A miniszter ezt követően beszállt a négy légcsavaros, felső szárnyas közepes katonai szállító repülőgépbe, s azzal a franciaországi Orléans-ba repült.

Ünnepélyes átadás, némi késéssel

Amint arról az iho/repülés is beszámolt, a francia légierő egyébként az első példányt valójában már augusztus 5-én megkapta, amely azóta az Orléans-i légi bázison állomásozott.

Az A400M katonai szállítógép a legfontosabb európai katonai fejlesztési projektek egyike. A milliárdos program finanszírozásáról a hét partnerország, Belgium, Franciaország, Luxemburg, Nagy-Britannia, Németország, Spanyolország és Törökország között kirobbant hosszas és heves viták, projektvezetési hibák és technikai fennakadások, valamint a gazdasági válság azonban több mint négy éves csúszást okoztak a tíz éve megkezdett projekt kivitelezésében.

A francia légierő első gépe

A „katonai repülést forradalmasító” gép összköltsége végül 30 százalékkal, mintegy 6,2 milliárd euróval (1847 milliárd forinttal) túllépte az eredeti költségvetést.

A francia védelmi miniszter szerint az A400M képes minden igényt kielégíteni. A Maliban a közelmúltban végrehajtott francia katonai beavatkozásra utalva megjegyezte, hogy ezzel a géppel a francia légierő képes lesz Orléans-tól közvetlenül Timbuktuig eljutni. „Ennek a gépnek a technológiai és kapacitásbeli ugrása felér azzal a 20 milliárd euróval (6000 milliárd forinttal), amelyet belefektettünk” - hangsúlyozta Le Drian.

Augusztusban sikerültek a a burkolatlan pályán történő üzemelés próbái

Az iho/repülés korábban arról is beszámolt, hogy a gépnek még mindig nem lehet kihasználni összes fontos funkcióját, viszont augusztusban végre sikerült sikeresen végrehajtani azokat a próbákat, amelyek a szilárd burkolat nélküli pályákon való fel- és leszállásra hitelesítik a gépet. Ian Elliott, az Airbus Military alelnöke arról beszélt, miszerint az A400M meg fogja változtatni a katonai akciók lefolyását, miután mostantól a harci eszközöket közvetlenül a helyszínre lehet majd szállítani, nos a vetélytárs C-17-es már több évtizede rendelkezik ezzel a tulajdonsággal.

Kapcsolódó hírek