Autópálya köti össze a Balti-tengert az Adriai-tengerrel

iho/közút   ·   2021.02.26. 09:00
00_m6_ivandarda

Az M6 autópálya horvát határig vezető, mintegy húsz kilométer hiányzó szakaszának megépítésével megvalósul az Adriai- és Balti-tenger térsége közötti gyorsforgalmi közúti kapcsolat magyarországi szakasza. A munkálatok elkezdődtek.

A jelenleg 192 kilométer hosszú M6-os Érdi-tető és Dunaújváros közötti szakaszát 2006-ban adták át a forgalomnak, az M0-s autóút és Érdi-tető közötti szakaszt pedig 2008-ban. A Dunaújváros és Bóly közötti szakasz átadása 2010-ben történt meg. Tizenegy év után fejezi be az Orbán-kormány a határig vezető Bóly–Ivándárda közötti húsz kilométeres szakaszt. A befejező szakasz munkaterületét átadták, a régészeti feltárások február 10-étől megkezdődtek.

(fotók, térkép: NIF Zrt.)

A kivitelezés a nagy tömegű földmunkákkal, töltésépítéssel, illetve azokhoz szükséges anyagbeszállítással indul 2021. március végén. A projekt befejezésének várható időpontja 2024. január vége.

A szakasz 26,6 méteres koronaszélességén belül 2×2 3,75 méter széles forgalmi sáv, 3,0 méter üzemi sáv, középen 3,6 méter széles elválasztó sáv és 1-1 méter széles padka készül. A beruházással megépül továbbá három különszintű csomópont – M6–M60 elválási csomópont, Bóly-Keleti csomópont, Villányi csomópont –, illetve tizenhat műtárgy. Ezen felül komplex pihenőhely létesül Nagynyárádnál, komplex ellenőrzőhely Ivándárda mellett és mérnökségi telep Babarcon.

A kivitelezés során 2 millió 250 ezer köbméter földet és szemcsés anyagot mozgatnak és építenek majd be. A pályaszerkezet építéséhez 124 ezer köbméter beton burkolat alapot és 384 ezer 500 tonna aszfaltot használnak fel.

A projekthez kapcsolódó beruházások része a Villányi bekötőút kivitelezése az M6 autópálya Villányi csomópontja és a Villány elkerülő keleti csomópontja között. A kilenc hosszú 2×1 sávos szakaszon három csomópont – M6 autópálya Villányi csomópontjához való csatlakozás, Villányi elkerülő út keleti körforgalmi csomópont, Mároki bekötő út csatlakozása –, továbbá egy műtárgy – Mároki-vízfolyás feletti híd – tervezése a feladat.

Az autópálya meglévő szakaszai

A projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai forrás felhasználásával valósul meg. A kivitelezést az S-D 2020 M6 Konzorcium – vezető tag: STRABAG Építő Kft., konzorciumi tag: Duna Aszfalt Zrt. – végzi nettó 88 milliárd 682 millió 823 ezer 660 forintból.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek