Az Aeroflot megveszi a Transaero-flotta egy részét

iho   ·   2015.10.15. 11:15
cim3

Az Aeroflot tárgyalásokat folytat a Transaero legfőbb hitelezőjével, a Szberbankkal a csődbe ment légitársaság gépei egy részének megvásárlásáról. Mint hírül adtuk, szeptemberben még a két légicég összeolvadásáról volt szó, mostanra azonban kiderült, a Transaero menthetetlen, a működése december közepén végleg leáll. A nemzeti légitársaság az elárvult százhat gépes flottából a mostani hír szerint összesen harmincnégy Boeing megszerzését tervezi.

A gépek közül négy „747-es osztályú” lenne, nem teljesen világos, ez pontosan mit jelent, merthogy a nagy hatótávolságú szélestörzsű Boeing-típusok közül a Transaero tizennégy Jumbót és tizenhárom 777-est használt a 300 személyesnél nagyobb kategóriában, viszont az Aeroflot állományában 747-esek eddig nem repültek.

747-es: a nemzeti légitársaság eddig nem üzemeltette

Ezen kívül konkrétan említi a jelentés a viszonylag új beszerzésű tíz Transaero 737-800-as átvételét. A többi húsz gép típusát nem jelölték meg, csak annyit lehet tudni, ezek lízing formájában repülnének tovább a nemzeti légitársaság flottájában. A keskenytörzsű kategóriában a Transaero használt olyan rövid törzsű 737-eseket is, amelyek üzemeltetése épp kisebb befogadóképességük miatt nem gazdaságos, feltehetően ezek a gépek nem kerülnek át az Aeroflothoz, viszont nem esik szó konkrétan a keskenytörzsű Airbusokról: mindkét légitársaság ugyanis üzemeltet az A320-as gépcsaládhoz tartozó  utasszállítókat.

Ugyanakkor most már biztosnak látszik, az orosz nemzeti légitársaság végleg lemondja a huszonkét nagy hatótávolságú, kompozit-építésű, rendkívül gazdaságos Boeing-787-es megvásárlását. Az indok, amit most hangoztatnak, a gépek késedelmes leszállítása: a 2007-ben kötött szerződés szerint ezekből már 2014-ben meg kellett volna kapnia néhányat a légitársaságnak, a jelenlegi állás szerint a leszállításuk valóban csak jövőre indult volna.

A Boeing oldalán még ott az Aeroflot-megjelenésű 787-es

Ugyanakkor gyanítható, a törlés mögött más indokok is vannak, hiszen az Aeroflot ugyanúgy veszteségesen működik és hasonlóan komoly az adósságállománya, mint amennyit a tönkrement Transaero halmozott fel. A nagy különbség, hogy a Transaero nem kapott állami hitelgaranciákat a további működés fenntartásához szükséges kölcsönökhöz.

Az orosz légiközlekedési iparág gondjain próbál segíteni a Putyin elnök által aláírt friss rendelkezés, miszerint az orosz állami alkalmazottak mostantól kizárólag orosz illetve FÁK-államokbeli légitársaságokat használhatnak hivatalos utazásaikra. Ez alól csak abban az esetben lehet kivételt tenni, ha az úti cél bizonyíthatóan nem érhető el ilyen járatokkal. Az intézkedést név nélkül nyilatkozó hivatalnokok azzal bírálják, ez a költségvetés kímélésének nem igazán megfelelő eszköze, ugyanis rákényszeríti az állami alkalmazottakat, hogy ha nem kapnak már jegyet turista-osztályra, akkor a sokkal drágább business-osztályon repüljenek az illető járaton. Másfelől feltehetően ez a rendelkezés kiterjed annak a költséges szokásnak a tilalmára is, hogy a különféle helyi vezetők egész gépeket béreljenek maguknak és delegációjuknak hivatalos útjaikra.

A Transaero 737-800-asai átkerülnek az Aeroflothoz

A rendelet azonban nyilvánvalóan nem az állami költségvetés, hanem a légitársaságok bevételeinek növelése céljából született. Emiatt tiltakozott a rendelet ellen az állami duma ügyrendi bizottságának elnöke. „Régebben a hivatalos kiküldetéseknek megvoltak a maguk normái és szabványai, ma semmi ilyen sincs, csak az anyagi eszközök; állítólag minden a takarékosság kedvéért történik, de valakiknek, mondjuk, a légitársaságainknak, ez akkor is előnyös. Az ilyen ügyekben nem az anyagi eszközöknek, hanem a szükségletnek megfelelően kellene dönteni” – véli Vlagyimir Pozdnyakov, kiemelve, hog a nép képviselőinek elsőrendű feladata, hogy szükség esetén akár a Bajkálon túlra is eljussanak, és ebben nincs joga senkinek korlátozni őket.

A hazai légitársaságok hivatalos utakra történő kötelezővé tétele egyébként már akkor is a légicégek javaslatai között szerepelt, amikor tavaly év végén a társaságok egy része az orosz felső vezetéshez fordult, és állami intézkedéseket kért a szankciók miatti plusz kiadások és a csökkenő forgalom miatt előállt helyzet kezelésére.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek