Az Alstomtól érkeznek Dublin új elővárosi vonatai

iho/vasút   ·   2021.12.30. 18:00
dartplus_1

Az ír nemzeti vasút Iarnród Éireann legfeljebb 750 kocsinyi motorvonatot szerez be a DART+ elnevezésű program keretében. A szerelvények egy része akkumulátoros üzemre is képes lesz.

Az Írország valaha volt legnagyobb és legfenntarthatóbb járműbeszerzésének számító keretszerződést a felek a napokban írtak alá. A vasúttársaság alaprendelésként 95 kocsira, vagyis 19 ötkocsis villamos motorvonatra nyújtja be igényét 317,8 millió euró (közel 120 milliárd forint) értékben. Az 1500 voltos egyenáramról használható szerelvények közül tizenhármat akkumulátorokkal is ellátnak, így azokat be lehet majd vetni nem villamosított vonalakon is. A költség jó részét a járművek tervezése teszi ki, mivel a keretszerződésben foglalt mennyiség több járműtípust foglal magába, melyek fejlesztése és szállítása ki fogja tölteni a jelen évtizedet.

Az ország 2021–2030-as Nemzeti Fejlesztési Terve által finanszírozott beruházás része a DART+ programnak, melynek célja, hogy megduplázza a dublini elővárosi vonatok kapacitását, valamint hogy megháromszorozza a villamosított elővárosi vonalszakaszok hosszát. A járműveket az X’Trapolis járműcsalád alapján tervezi majd meg az Alstom, az egyik legfontosabb eltérést a dublini hálózat széles, 1600 milliméteres nyomtávja jelenti. Az első vonatok szállítása várhatóan 2024 közepén kezdődhet, forgalomba állításuk 2025-ben várható. Az új vonatok érkezésével az Iarnród Éireann folyamatosan állíthatja le az eredeti, 1984 óta közlekedő, így már koros DART-motorvonatokat.

Az új Alstom-szerelvényekkel megduplázódik az elővárosi vonatok által nyújtott utaskapacitás (képek forrása: Railway Gazette)

Az ötkocsis, legfeljebb 145 kilométer per órás sebességre képes X’Trapolisok szinte pontosan ugyanolyan hosszúak lesznek, mint az eredeti négykocsis DART-szerelvények. A kocsik között széles átjárók segítik majd az utasáramlást. A típusból egy hosszabb, tízkocsis verzió rendelése is várható, amit két ötrészes egybenyitásával, és egy-egy plusz forgóváz beiktatásával ér majd el a gyártó. Ez a lehető legnagyobb vonathossz, amit a jelenlegi infrastruktúra mellett alkalmazni lehet. A tízkocsis vonatok legalább 1100 utas befogadására lesznek képesek.

A járműplatform természetesen akadálymentesített, az alacsony belépésű ajtóknál automatikusan lenyíló lépcső fogja megkönnyíteni a fel- és leszállást, ehhez viszont néhány peront hozzá kell majd igazítani a vonatokhoz. A családdal és kerékpárral utazóknak külön részek állnak majd rendelkezésre, beleértve a kifejezetten e célra kialakított tárolóhelyeket, továbbá töltőpontokat lehet majd igénybe venni a személyes elektronikus készülékekhez, valamint az elektromos kerékpárokhoz és rollerekhez. A megfelelő utastájékoztatásért nagyméretű TFT kijelzők felelnek majd, a látássérültek érdekében tapintással érzékelhető segédeszközöket is felszerelnek. A jármű és az utasok biztonságát korszerű kamerarendszer fogja védeni. A motorvonatokat vezetők munkájának megkönnyítése érdekében a vezetőfülkét ergonomikus, felhasználóbarát módon, a DART-szerelvények személyzetével együttműködésben alakítja ki az Alstom.

A DART+ program az új, részben akkumulátoros üzemű motorvonatok beszerzésén felül további szakaszok villamosítását, ezzel a DART-szolgáltatás kiterjesztését célozza

Az akkumulátorok beépítésének köszönhetően a jelenleg csak 52 kilométer hosszan villamosított elővárosi vonalszakaszon túl is alkalmazni tudja majd a vonatokat az Iarnród Éireann. Emellett viszont további szakaszok villamosítását is tervezik a DART+ program részeként. Az akkumulátoros üzemhez egyrészt gyorstöltési pontokat fognak telepíteni egyes állomásokra, az akkuk feltöltése húsz percnél is kevesebb időt fog igénybe venni. A regeneratív fékrendszernek köszönhetően pedig fékezéskor energia táplálódik vissza az akkumulátorokba. Így nyolcvan kilométernél is nagyobb távot tehetnek majd meg az Alstom-vonatok a villamosítatlan szakaszokon, ennek köszönhetően a DART-szolgáltatást ki lehet majd tolni egészen Droghedáig, ahol gyorstöltővel „tankolhatják fel” a motorvonatok akkujait. A csak elektromos üzemű szerelvények a jelenlegi DART-hálózaton, Malahide-tól és Howth-tól Brayig és Greystonesig fognak közlekedni a kapacitás maximalizálása érdekében. A vonatok karbantartása a meglévő DART-telephelyen zajlik majd. Az Alstom számos szolgáltatást garantál az X’Trapolisok mellé, többek között három szimulátort ad a járművezetők képzéséhez, továbbá a megállapodás részeként műszaki segítséget és alkatrészellátást is nyújt a járművekhez az első tizenöt évben – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút MAGYAR VASÚT

Magyar Vasút 2022 Konferencia

T. Hámori Ferenc   ·   2022.10.05. 09:00

Igazságos zöld átmenet? A vasútfejlesztés évtizede? Újabb esély Záhony előtt? # Valtsvasutra – ezeknek a jelmondatoknak a jegyében, 14. alkalommal rendezték meg a vasútszakma legrangosabb fórumát Budapesten.