Az év első szenzációja: három Superjumbo az ANA flottájába

iho   ·   2016.01.04. 07:45
cim7a

Az All Nippon Airlines közleménye szerint a légitársaság még nem hozott hivatalos döntést a gépek beszerzéséről, és a hónap végén hozza nyilvánosságra hosszú távú terveit.

Korábban írtuk:

Ritka, hogy egy háromgépes megrendelés a nemzetközi repülősajtó címoldalaira kerüljön, de ez érthetően kivétel: egyrészt a világ legnagyobb utasszállítójáról van szó, másrészt hosszú évek kellemetlen szünete után ezzel a háromgépes rendeléssel indulhat újra az A380-as karrierje.

Összefoglalónk megírásáig maguk a felek hivatalosan nem erősítették meg, de a kiszivárgott információk szerint a japán All Nippon Airways vásárol három Superjumbót, és a társaság kilátásba helyezte továbbiak beszerzését, és ezzel az első üzemeltetője lesz a típusnak a szigetországban.

Válasz a kétkedőknek: mégiscsak lesz új A380-megrendelő!

Az ANA az első jelentések szerint elsősorban Tokió és Hawaii között repültetné a kétszintes óriásokat, ez az útvonal a japán légitársaságok nemzetközi hálózatában az egyik legerősebb, legforgalmasabb, évente mintegy másfél millióan repülnek Japánból Hawaiira, és a járatok átlagos töltöttsége 80–90 százalék. Vagyis erre a járatra valóban nagyonis alkalmas a megfelelő hatótávolsággal és nagy kapacitással rendelkező típus. A japán piacon a nemzetközi forgalomban az ANA már átvette az első helyet a nemzeti légitársaságtól, de ezen a frekventált vonalon a Japan Airlines még piacvezető, az ANA jelenleg a vonalon felkínált üléshelyek húsz, a JAL harmincöt százalékát birtokolja.

A Nikkei jelentése is megemlíti, hogy az első japán A380-as üzemeltető a Skymark Airlines lett volna, amely hat óriásgépet rendelt még 2011-ben, azonban a cég fizetési nehézségei miatt az Airbus 2014-ben úgymond halasztotta az üzletet, annak ellenére, hogy az első Skymarknak készült A380-as már teljesítette az első felszállását. Az akkori hírek szerint a japán társaság nem tudta kifizetni a gépek legyártásának feltételeként előírt első összegeket, nem beszélve a listaáron számolt teljes értékről, az 1,7 milliárd dollárról.

Az első Skymark A380-as repült már, amikor lefújták az üzletet: ez lesz az egyik ANA-gép?

Az akkori információk szerint az üzlet lefújásakor még további két, a Skymarknak szánt 380-as volt a szerelősoron, persze adódik a kérdés, hogy vajon az ANA ezeket a gépeket vette-e meg. A Skymark eléggé „szellős” konfigurációval rendelte a maga példányait, kevesebb, mint 400 utasra berendezve, ott is csak 3–2–3-as elrendezésben, ahol más társaságok tíz economy-ülést szereltettek a kabinba. Gyanítható, hogy az ANA számára a jelentős kapacitásbővítéshez ez az elrendezés nem lenne megfelelő: a társaság weboldalán a 777-esek 200-as, rövidebb törzsű változata maximum 404, a leghosszabb 300-as pedig maximum 514 üléssel szerepel, utóbbi ötszáz feletti elrendezés persze a belföldi járatokon használt példányokra vonatkozik. Korábban az ANA még sokkal nagyobb kapacitásokkal rendelkezett, de 747-es négyhajtóműveseit  mára már teljesen kisorolta a nemzetközi és belföldi flottájából.

Viszont feltételezhető, hogy az egykori Skymark 380-asokat kedvezőbb áron szerezheti be az ANA, ha ez az üzlet lényege, hiszen a gyártónak érdeke új vevőt találni a hatalmas költséggel épült és épülő óriásgépekre, különösen, hogy nem a Skymark az egyetlen cég, amely lefújta a 380-as rendelését, ugyanerre kényszerült a közben szintén csődbe ment orosz Transaero is. Ugyancsak nehezíti a gyártó helyzetét, hogy feltehetően idén megjelenik a másodlagos piacon az alaposan átszervezett Malaysia hat már használatban lévő 380-asa is.

Superjumbo japán színekben: ez mindenképp áttörést jelentene az Airbus számára

Ugyanakkor az ANA első gépének 2018-ra tervezett forgalomba állítása akár egy vadonatúj példány építését is jelentheti, minderről egyelőre nincs semmiféle információ. Az is tény, hogy a Skymark sorsa sem dőlt el véglegesen, a csődeljárási folyamatban éppenséggel az ANA a fő szponzora, az is tény, hogy a Skymark értékes leszállási jogai az ANA-ra szálltak a tokiói Haneda repülőtéren, az ANA pedig az Airbus-szal egyeztetve nyerte el a befektetők döntését a Skymark talpraállításához.

A több mint kétszáz gépet forgalomban tartó All Nippon elsősorban Boeing-üzemeltető, kibocsátó légitársasága volt például a Dreamlinernek. Azonban a keskenytörzsű flotta megújításában az európai gyártó 320neo gépcsaládjának verziói lesznek a főszereplők.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek