Az ős MC-21-es is orosz hajtóműveket kapott
Még az idén meglesz az engedélyeztetés? Hatalmas a nyomás az orosz repülőgépiparra: csak az Aeroflot 339, száz százalékban orosz utasszállítót akar.
2017-ben teljesítette az új orosz keskenytörzsű középhatótávolságú gép a típus legelső felszállását, illetve már előtte bemutatkozott még a roll-out ünnepségen, szárnya alatt a PW1400G hajtóművekkel, amikor akkor túl sok szó nem is esett, a gép általános pozitív paramétereit hirdették, amelyekhez persze hozzátartozott a legmodernebb, reduktoros hajtóműcsalád teljesítménye is.
Azóta azonban nagyot fordult a világ, a korábbi szankciók nyomán a repülőipar „oroszosítását” Moszkva már 2020-ben meghirdette, ma pedig, amikor a nyugati gyártású gépek üzemeltetése egyre kérdésesebb, a saját típusok gyors gyártásba állítása elsőrendű feladat lett.
A United Aircraft Corporation (UAC) programjának keretében és megszületett az első olyan MC-21 prototípus, ami már az Aviadvigatel PD-14-esét használta. Egészen mostanáig csak ez a 73055-ös lajstromjelű gép repült ezzel, a legelső MC-21-esáthajtóművezése és repülése fontos pillanat az orosz értékelések szerint: mostantól kezdve csakis ilyen hajtóművekkel épülhetnek és kerülhetnek forgalomba a legyártott példányok.
A módosított első prototípust Irkutszkból a moszkvai Zsukovszkij központba repülték át, ahol a másik, PD-14-essel szerelt géppel együtt zajlik tovább a tesztidőszak ennek a sárkány-hajtómű kombinációnak az engedélyeztetéséért. A cél, hogy ez már idén megtörténhessen, ami igen intenzív repülési próbákat feltételez, és talán még egy következő példányt az orosz hajtóművekkel. A módosításhoz sok kívülről nem látható berendezést is változtatni kell, ami különbség feltűnhet a 001-es első és mostani fotóin, az az, hogy a hajtóművet tartó pilonok is frissen készültek a géphez. Ennek megfelelően azonban magának a típusnak a forgalomba állítása is csak 2024-ben várható.
Jövőre azonban, az ígéretek szerint, már bemutatkozhat az oroszosított Szuhoj SSJ 100-as regionális utasszállító is, amelynek nemcsak a hajtóműve volt eddig nagyrészt külföldi, hanem olyan komoly rendszerei is, mint a repülésvezérlés, a futók, a kondirendszer, stb. Az UAC elnöke, Jurij Szljusar szerint ennek a gépnek az esetében is tartják a korábban meghirdetett menetrendet. Nyáron adtunk hírt az SSJ New néven futó programról, amelyet egy már teljesen orosz anyagokból és technológiával előállított törzs képében mutattak be, ennek a programnak az indítása is visszanyúlik még bőven az ukrajnai háború előtti időszakra.
A cél nem egyszerűen az oroszosítás, hanem a gép általános fejlesztése, tekintettel arra, hogy a típus eddigi műszaki színvonala és nem túl jó üzemeltetési paraméterei miatt a nyugati felhasználók többnyire kivonták a forgalomból a maguk példányait, és a putyini deklaráció előtt a rendelésállomány nem volt sokkal több összesen háromszáz gépnél, a leszállítottaké 150 körüli volt. (Sokak szerint a magyar légiközlekedés szerencséjére a rövid időre „bevillantott” magyar Szuhoj-üzlet nem valósult meg.)
Az SSJ New is természetesen új orosz hajtóműveket kell, hogy kapjon, de ez különlegesen nehéz feladat, annak ellenére, hogy már megkezdődött a PD-14-esből egy kisebb és alacsonyabb tolóerejű PD-8-as kialakítása. Ahogy jeleztük, ez azért kemény ügy, mert a nagy kétáramúságú PD-14-est a Szuhojhoz külső méreteiben is alaposan össze kell zsugorítani, a regionális utasszállító szárnyai alatt ugyanis elég kevés a hely.
Az orosz repülőgépiparra mindezen fejlesztések fényében hatalmas nyomás hárul. A friss tervek szerint egyedül az Aeroflot 339, „importmentes” hazai gyártású gépre tart igényt, többségében MC-21-esekre, és kisebb részben új Szuhojokra.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!