Az osztrák zöldek aggódnak
A mindenkori első kínai konténervonatok nemcsak Magyarországon jöttek divatba. Lengyelország után Ausztria is beállt a sorba, a kormány prominenseinek napokban lezajlott kínai látogatásán szintén elbúcsúztattak egy Ausztriába induló konténervonatot. A 44 konténerrel megrakott vonat április 12-én indult el Csengduból, Szicsuan-tartomány fővárosából. Kínán, Kazahsztánon, Ukrajnán és Szlovákián át vezet a 9800 kilométer hosszú út Wien-Süd átrakóterminálig. Az érintett országokkal és szállítmányozókkal Ausztria egy olyan közös társaság megalakítását tervezi, amely Bécs kapui előtt egy, a keleti irányból érkező árúk megfelelő fogadására, kezelésére alkalmas.
A szövetségi kormányzat tervei szerint Parndorf határában, azaz a magyar határtól is macskaugrásnyira épülne fel 200 hektáron a logisztikai központ. A hír hallatán az érintett térség polgárai aggódni kezdtek, az osztrák Zöldek pedig elérkezettnek látták az időt, hogy rámutassanak a szándék hiányosságaira.
Bár a kijelentésekben vannak nyilvánvaló túlzások, és az ellenzéki magatartás is erősen befolyásolja a megfogalmazásokat, a kétségek igazságmagva nehezen tagadható el. A tervek szerint Kassán át Bécsig elérő széles nyomtávú vasút az Európai Unió és a Kelet közötti viszony aktuális állapotának letükrözése. A viszony folyamatosan változik, a megépített vasút, logisztikai centrum és annak összes tartozéka viszont mindenképpen itt marad, tehát egy óriási tehetetlenségű projekt egy könnyen változó, egyszerűen más súlycsoportban lévő feltételezésre épül rá. A Zöldek a katonapolitikai húrt is megpendítik: az Oroszországnak és Kínának jelenleg kereskedelmileg előnyös, az EU szívébe vezető közvetlen kereskedelmi útvonal adott esetben más célra is használható, azon át könnyedén juttathatók Európába nehéz katonai felszerelések.
Ugyanakkor a Bécs kapui előtt elhelyezkedő, tervezett új átrakóközpont szellemileg hasonló teljesítmény, mint a magyar kormány dédelgetett álma a Budapest és Kelebia közötti nagysebességű teherszállítási korridorról: teljesen hiányzik az alá- és fölérendelt elosztórendszerekről történő gondolkodás a koncepcióból.
Tekintve, hogy Bécs, de különösen annak keleti előtere erősen aszimmetrikusan helyezkedik el Ausztriában, borítékolható, hogy a tervezett átrakóközponttól nyugatra és északra a közúti terhelés a jelenlegihez képest meg fog növekedni – és ez különösen kritikus lehet az innen Bécsbe bevezető utak esetében. Vajon nevezhető-e igazán last-mile-megoldásnak az a helyzet, amelyben az áru az átrakóközponttól még további ezer kilométert utazik közúton – azaz a Kínától mért teljes távolságnak körülbelül az egytizedét gumikeréken, amúgy is agyonterhelt autópályákon teszi meg? A Zöldek ezért egy olyan megoldást tartanának elfogadhatónak, amely az osztrák vasúthálózathoz szervesebben csatlakozik és lehetővé teszi, hogy az áruk legnagyobb része az átrakás után is vaskeréken folytathassa útját.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!