Az új Elvira már a vasúttársaság egységes jegyértékesítési rendszerében működik

iho/vasút   ·   2020.12.20. 07:13
elvira

Interjú Lebovits Gáborral, a MÁV Szolgáltató Központ Zrt. vezérigazgatójával.

– Nagy nap a vasúttársaság és felhasználók életében: december 13-ától teljesen megújult Magyarország első, teljes kínálatot nyújtó online jegyértékesítő felülete. Mi a változások lényege?

– Az Elvira internetes menetrendi kereső idén 22, az eTicket internetes jegyértékesítési rendszer 12 éves, így időszerű volt a megújításuk. A létrejött rendszer teljesen új, egységes jegyértékesítő rendszert jelent, amit illesztettünk az elmúlt években már megújult pénztári, fedélzeti és mobil csatornákhoz, a MÁV-csoport jegyértékesítő, vagyis JÉ-rendszeréhez, amelynek hátterében megújult a belföldi- és a nemzetközi helybiztosítási rendszer is. Fontos eredménynek tartom, hogy a jegyértékesítési rendszer teljes megújítását a MÁV-csoport saját erőből – a MÁV-Start megrendelése alapján a MÁV Szolgáltató Központ, az SZK – végezte. És ez az eredmény láttatja a változás lényegét is, hogy a MÁV-csoport jól észrevehetően fejlesztésközpontúvá vált, és ma már erős vízióval rendelkezik a közösségi közlekedés vonatkozásában, amelyet lassan a közvélemény is érzékel. Fejlesztésközpontúság alatt nemcsak a pálya-, gördülőállomány-, ingatlan-, IT- stb. fejlesztéseket értem, hanem azt is, hogy előtérbe került az utasközpontú gondolkodás. Így a változáshoz tartozik az is, hogy az elmúlt egy év fejlesztései, erőfeszítései arról szóltak, hogy a JÉ-rendszer a közlekedés alapinfrastruktúrájává váljon, az utasok érdekeit szolgálva. A JÉ rendszere eddig is erős volt, de most mutatkozott be igazán, mint az első, teljes kínálatot biztosító online felület.

– Vegyük szemügyre a jegyvásárlást a felhasználó szempontjából: mi történik az új Elvira használatakor?

– Először is egy modern, letisztult felülettel találkozik az utas, amely nemcsak komoly fejlesztést, de előkészítést is igényelt. A legfontosabb azonban, hogy egységes rendszer szolgálja ki a különböző értékesítési csatornákat, így utasaink igényük szerint választhatnak a vásárlási lehetőségek és a jegybemutatási módok között. Az integrált rendszer eredményeként az új Elvira már a vasúttársaság egységes jegyértékesítési rendszerében működik majd, összekötve a MÁV app-al. Így közös felhasználói fiókot lehet kialakítani, akár egy regisztrációval, de önállóan is használhatják az utasok mindkettőt. Aki az új Elvirában vásárol jegyet, az a MÁV app-on is bemutathatja, de a már megszokott módon, e-mailben, PDF formátumban is megkapja. Tehát a jegyet letöltheti, és tovább küldheti annak, akinek a nevére szól. Újdonság szintén, hogy elérhető a ténymenetrend alapú értékesítés, amely lehetőséget ad az esetlegesen késő vonatokra történő jegyvásárlásra is.

– Az elmúlt időszakban számos fontos szolgáltatással bővült a MÁV mobilalkalmazás is. Mit tud most a MÁV applikáció, különös tekintettel a határokon túli utazásokra?

– A MÁV mobilapplikációra mindig is kiemelt csatornaként tekintettünk, ezért a kezdeti menetrendkeresési és jegyértékesítési funkciókat bővítettük bérletértékesítéssel, eSZIG-re való vásárlás lehetőséggel, helyi, illetve regionális jegy- és bérletértékesítéssel. Ma már nem csak vasúti termékek, nemzetközi vasúti jegyek és a MÁV-HÉV termékek elérhetők, hanem bizonyos városok helyi buszjegyei, illetve több szolgáltató által biztosított integrált jegyek is (például a MÁV-Start, MÁV-HÉV, Volánbusz és a Mahart-PassNave. dunakanyari jegye). Az integrált értékesítési rendszernek köszönhetően a MÁV app-ban szintén elérhető most már a ténymenetrend alapú értékesítés. A megvásárolt termékek továbbra is bemutathatók aktív internetkapcsolat nélkül a mobiltelefon képernyőjén. Mind az új Elvirában, mind a mobilapplikációban osztrák, szlovák, cseh, román, lengyel és német városokba is vásárolhatunk online vonatjegyeket, de az elérhető országok körét folyamatosan bővítjük. Az alkalmazás nemcsak itthon sikeres, amit talán az bizonyít a legjobban, hogy most fordult elő először, hogy a München–Budapest viszonylatra több jegy fogyott, mint a Budapest–Münchenre.

– A vasúttársaság utasai nyitottak az innovációra? Hogyan oszlik meg például a jegyvásárlók köre, még mindig a hagyományos, pénztáras jegyvétel viszi a prímet?

– Az értékben és értékesített darabszámban is legnagyobb volumenű még mindig a pénztári értékesítés: 2020 első tizenegy hónapjában 20,3 millió jegyet adtunk el pénztárakban 20,9 milliárd forint értékben, de tavalyhoz képest dinamikusan nő a MÁV app-on vásárolt jegyek száma. Tavaly az összes forgalom nyolc százaléka MÁV app-on keresztül keletkezett, míg ez idén már 14 százalékos arányt mutat. A jegykiadó automatáknál, a JKA-knál és az internetes vásárlásnál is azonos a megoszlás a tavalyi évvel. A 2019-es évben az internetes és a JKA-n keresztüli jegyvásárlást is beleértve az eTicket összes darabszáma 11.083.903, a JÉ-rendszerben – JÉ fedélzet, JÉ pénztár, MÁV app, mobil, posta, partner – értékesített jegyek darabszáma pedig 52.289.704 volt. Ehhez képest az idei, 2020-as évben az eTicket darabszáma 7.442.806, a mostanra a JKA-val kiegészült JÉ-rendszerben értékesített jegyek darabszáma pedig 33.669.744 volt. Az eladott jegyek számának csökkenése a pandémiára, illetve a vállalatoknál bevezetett és folyamatosan alkalmazott otthoni munkavégzésre vezethető vissza.

– Mi a fejlődés további iránya?

– Az irány egyértelmű: a JÉ-rendszer a tömegközlekedésben fedje le az egész országot. A fejlesztés a MÁV-csoporton belül nagyon sok elkötelezett szakember munkájának köszönhető. Ez csapat most tovább bővült a buszos munkatársakkal, hiszen a MÁV a Volánbusz feletti tulajdonosi jogkörgyakorlása miatt kiemelt feladatunk a helyközi, vagy akár a helyi a buszos termékek értékesítésének országos kiterjesztése. A JÉ-rendszer önkiszolgáló értékesítési csatornái közül a MÁV-app megújítása következik, felfrissítjük a felhasználói felületet, aminek köszönhetően ez a felület egy több közlekedési szektort integráló közlekedési asszisztenssé válhat. Az elmúlt egy évben az SZK átvette a jegykiadó automaták teljeskörű üzemeltetését, amelyek 95 százalék fölötti rendelkezésre állására alapozva idén elkezdtük, és néhány hónapon belül befejezzük a meglévő jegykiadó automaták megújítását: új utasfelületet kapnak és integráljuk őket a JÉ-rendszerbe. Ezzel az összes értékesítési csatorna egy integrált rendszer része lesz, beleértve az érkező 375 új automatát is. Az elmúlt két évben ütemet váltottunk, a korábbiaknál sokkal nagyobb feladatok megoldása sikerült. Biztos, hogy a tempónk nem fog csökkenni 2021-ben sem, de a működési- és adatbiztonság fenntartása a jövőben is alapkövetelmény.

– A MÁV Szolgáltató Központ jelentős szerepet vállalt a pandémia közepette a dolgozói home office rendszer kialakításában. Sokezer munkavállalóról van szó, hogyan oldották meg a feladatot, egyúttal kíváncsiak lennénk a tapasztalatokra, a maga nemében új eljárás hozadékaira is.

– Valóban fontos szerepet töltött be az SZK abban, hogy a MÁV-csoport üzletmenetében nem történt megtorpanás. A tavaszi és a mostani pandémiás feladatok tartogatták a legtöbb kihívást: csoportszinten tavasszal közel hatezer munkatársunk otthoni munkavégzését, valamint 18 ezer munkatársunk távoli munkavégzésben történő kommunikációját támogattuk informatikai megoldásokkal, mint például az email, azonnali üzenetküldés/chat, a közvetlen és a több résztvevős videokonferencia. Emellett csoportszintű együttműködésben két hét alatt nagyjából ötszáz notebook és háromezer asztali számítógép hazatelepítésében segédkeztünk. Megnégyszereztük a VPN-kapacitást, illetve bevezettük a digitális aláírást, az oktatási tevékenységek digitális formában történő megvalósítását és a kontaktmentes toborzást. Emellett az SZK – mint belső szolgáltató cég – hat fő tevékenységbe csoportosítva nyújt szolgáltatásokat, így a védőeszközök beszerzése és a keletkező veszélyes hulladék kezelése is a feladataink közé tartozik.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Száz százalékban hazai

iho   ·   2021.03.04. 15:45

A NIF Zrt. beruházásában, a Prolan Zrt. kivitelezésében ától cettig magyar fejlesztésű komponensekből épült ki a központi forgalomirányítás az újszászi oldalban, illetve a Pusztaszabolcs–Dombóvár szakaszon.