Befejeződött a vizsgálat, 15 évet kaphat az Antonov-vezér
Az ukrán biztonsági szolgálat megerősítette, az Antonov repülőgépgyártó vállalat vezetőinek hanyagsága közrejátszott az Antonov An-225 Mrija megsemmisülésében.
Mint ismeretes, az Antonov An-225-ös, a világ legnagyobb teherszállító repülőgépe a két évvel ezelőtti orosz támadás idején az ukrán fővárostól északnyugatra fekvő Hosztomel repülőterén parkolt. Dmitro Antonov, a gép főpilótája szerint a legénységnek az volt a szándéka, hogy a gépet 2022. február 24-én, a hajnali órákban, amikor az orosz támadás megkezdődött, kimenekítse. A hajtóműveket beindították, de nem kaptak felszállási parancsot. A harcok Hosztomel körül több napig tartottak, mígnem az ukrán csapatokat szétverték a támadók. A repülőgépet február 27-én megsemmisítették. Bár felmerült a gép újjáépítésének a gondolata, a terv valószínűleg nem valósul meg – időközben az Antonov Airlines a Mrija három épségben megmaradt Lotarjov D–18T kétáramú gázturbinás sugárhajtóműve közül kettőt a társaság tulajdonában álló Antonov An-124 Ruszlánokra szerelt fel. Az ukrán légitársaság jelenleg öt Ruszlánt üzemeltet németországi, lipcsei bázissal.
Most az ügyben eljáró ukrán biztonsági szolgálat szóvivője megerősítette, hogy vitathatatlan bizonyítékokat támasztják alá az Antonov egykori vezető tisztviselőinek, a vezérigazgató Szerhij Bicskov és a légiközlekedés-biztonsági részleg vezetőjének bűnösségét. A nyomozás eredménye szerint a gyanúsítottak az orosz invázió előestéjén nem engedték be az Ukrán Nemzeti Gárdát a repülőtér területére, hogy felkészüljenek annak védelmére. Így a támadó erők birtokukba vehették a repülőteret. Bicskov felelőssége már akkor felmerült, a vezérigazgatót még 2022 márciusában el is bocsájtották állásából, és hivatalból elkövetett gondatlanság vádjával eljárást indította ellene. Most akár 15 évre is elítélhetik.
A nagyívű karrierje során több mint 120 világrekordot felállító hat hajtóműves, egyetlen példányban megépült Antonov An-225 a világ számos repülőterének vendége volt – Magyarországon először 2008. január 19-én járt, a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtéren. Az első kereskedelmi célú repülését 2002. január 31-én végrehajtó gép szárnyfesztávolsága 88,4 méter, maximális felszállósúlya pedig 640 tonna volt.
A kijevi, 1920-tól íródó történelme során többször is nevet váltó repülőgépgyár a Szovjetunió felbomlása után ukrán állami tulajdonba került; 1992. augusztus 5-én a Kijevi Nemzeti Repülőgépgyártó Vállalat, majd 1995. augusztus 27-én az Aviant Kijevi Repülőgépgyár nevet kapta, majd 2011 februárjában átnevezték a manapság is használt Antonov Sorozatgyártó Üzem névre.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!