Belakják a Negrelli-viadukt alatti boltíveket

Korcsmáros Gábor   ·   2023.08.06. 18:00
wifielefant3

Kávézókat, galériákat és egyéb közösségi tereket alakítanak ki Prága központjában. 

2020 májusában készült el Európa egyik leghosszabb vasúti hídszerkezete, az 1110 méter hosszú Negrelli-viadukt Prága belvárosában. A Negrelli-viadukt felújítása 2017 júniusában kezdődött, mind a 99 ívét gondosan, a műemlékvédelmi szempontokat is figyelembe véve felújították. 

Sokáig Európa leghosszabb vasúti hídja volt 1110 méteres hosszával, az átadásától, 1849-től 1910-ig. A viadukt építése négy évig tartott, több mint háromezer német, olasz és cseh szakember dolgozott rajta, velük együtt a Dél-Tirolból származó Alois Negrelli főépítész is, akiről a híd a nevét kapta. A híd összesen 99 hídíve van, ebből nyolc a Moldva folyót íveli át (1873-ban még egy 351 méteres szárnnyal bővítették ki Libeň felé). 

A Negrelli-viadukt körüli tér a felújítás előtt

A felújítás idején is tervezték már, hogy életet lehelnek a korábban elhagyatott, lepusztult területekbe. Prága belvárosában, Karlínban a Sokolovská út közelében kezdik meg az első boltív „kirakatosítását”, ahol egy fővárosi információs központ létesül. Korábban ez a félkörív el volt zárva a közösségi tértől, garázsként szolgált. Azzal, hogy információs központot nyitnak a helyén, azonnal egy átjárót, egy élő és élhető közösségi teret alakítanak ki a belváros egyik szűk részében. Így a vasúti híd már nem vágja ketté, és zárja el egymástól a belváros egyes részeit. 

A prágai városfejlesztési tervező intézet még 2019-ben dolgozott ki a Negrelli-viadukt és közvetlen környékére vonatkozó terveket, hogyan is nézzen ki a terület, és miként hasznosítsák azt. Kreatív, élő és lüktető, városrészeket összekapcsoló tereket álmodtak meg, amit most el is kezdenek megvalósítani (azóta történt változás a városvezetést illetően, de mégsem söpörték le a terveket az asztalról). A boltívekbe illesztett épületszerkezeteket úgy tervezték, hogy teljesen szétszerelhetők legyenek. 

A látványterv szerint menő közösségi tér lesz a híd alatti ívekben

A Negrelli-viadukt városrendezési szempontból egy olyan akadály, amely elválasztja Karlín városrészt a történelmi városmagtól. A viadukt alatti félkörívek új kihasználása ezt az akadályt megszűnteti, szabad átjárást tesz lehetővé a belvárosi városrészek között. A jövőben további boltívekben jöhetnek létre új kávézók, bisztrók, kulturális projektek és start-upoknak szánt létesítmények. 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Személyvonat siklott ki Lengyeltótiban

MÁV/iho   ·   2024.06.18. 10:20

A Desiro három tengellyel lépett ki a sínekről. A Kaposvár–Fonyód vonalon és a Helikon interrégióknál jelentős késéssekkel kell számolni. Az eseményhez a dombóvári segélyvonat vonult ki.