Belga mobilitási miniszter: áfamentes nemzetközi vonatjegyekre van szükség Belgiumban
Georges Gilkinet a napokban egy videóinterjú során elmondta, a belga szövetségi kormánynak jelentős tervei vannak a vasúttal: a jövő mobilitásának gerincévé szeretnék tenni.
A politikus szerint ez nagyon pozitív lépés, mivel a vasútba fektetett minden egyes euró hármat hoz vissza a gazdaságba. Viszont számos kihívással kell szembenézni ahhoz, hogy Belgium elérje azon célját, hogy a vasút a személy- és a teherszállítás terén is nagyobb piaci részesedéssel bírjon. A szakember úgy véli, hatékonyabbá kell válni, ki kell alakítani a vonatok jobb koordinációját. Ezen felül jobb szolgáltatást kell nyújtani még több kora reggeli és késő esti járattal, hogy a vasút olyan szabadságot tudjon adni, mintha autóval közlekedne az ember. Az autó a gondok fontos része: a klímaváltozás megfékezése érdekében meg kell oldani az olyan városok problémáját, melyek az autók miatt túlzsúfoltak, ilyen például Brüsszel is.
Belgium nemrégiben jelentette be, hogy az éjszakai vonatok üzemeltetőinek nem kell pályahasználati díjat vagy energiaköltséget fizetnie a következő két év során. A lépésre nagyon büszke mobilitási miniszter elmondta: ismét segíteni szeretnék az éjszakai járatok fejlesztését, Brüsszelt pedig az éjszakai vonatok csomópontjává akarják tenni a jövőben, mivel egyre több ember akar másképp, zöldebb módon utazni. Ez pedig nagyon pozitív mód Európa fejlesztése érdekében.
A jövőre nézve a miniszter azt reméli, hogy több vasúti magánvállalat indít majd éjszakai vonatokat Brüsszelbe. Több projekt is fut, szabad gördülőállományt azonban nehéz találni hozzá. Gilkinet elmondta, egyenlő feltételeket szeretne teremteni az éjszakai vonatoknak a környezetszennyezőbb közlekedési módokkal – mint a repülés és a közút – szemben való tisztességtelen versenyben.
Belgium az egyike azon hat uniós országnak, ahol még mindig van áfa a nemzetközi vonatjegyeken, miközben minden nemzetközi repülőjegy adómentes. A politikus hónapok óta azt kérdezi a kormánytól, hogy az egyenlő versenyfeltételek érdekében szándékában áll-e Belgiumnak eltörölni a nemzetközi vonatjegyek áfáját. Gilkinet reményei szerint sikerül meghozni ezt a lépést, úgy véli, most kell jelét adni annak, hogy a klíma érdekében pozitív dolog vonattal utazni, ezért nagyon is logikus lépés áfamentessé tenni a vasúti utazást – jelenti a Rail Tech.
Az éjszakai vonatok lassanként kezdenek visszatérni Európa vasúthálózatára: a hollandiai központú European Sleeper startup-vállalkozás néhány napja indította el első hálókocsis vasúti szolgáltatását Berlin, Amszterdam és Brüsszel között, ezzel 2008 óta először érhető el közvetlen éjszakai vonat a német főváros és Belgium viszonylatában.
(Nyitóképünkön Georges Gilkinet, belga mobilitási miniszter. Kép forrása: railtech.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!