Beragadt a futó, de segített a világ legjobb pilótája

iho/repülés   ·   2012.03.02. 19:00
mustang-cim

Mobile, Alabama volt a helyszíne egy igen érdekes, bár mondhatni szokványosan indult repülésnek. Chuck Gardner pilóta, útban a floridai nagy tavaszköszöntő repülőtalálkozó, a Sun 'n Fun felé, itt szállt le klasszikus oldtimer vadászgépével, a dallasi Cavanaugh Flight Museum kétüléses P-51-es Mustangjával, és a háromnapos tartózkodás alkalmával  jó pénzért megrepültetett egy Bill Barton nevű helybéli urat.

A félórás élvezetes repülés végeztével azonban, miközben leszálláshoz kelyezkedtek, Gardner észlelte, hogy a bal futó nem nyílik ki, számos kísérletre sem. A pilóta tudta, hogy ha óvatosan szépen leteszi félfutóra majd félszárnyra a gépet, esetleg habosított betonra hasraszáll vele, valószínűleg mind ő, mind utasa épségében túlélik a kalandot, de ez azt jelenti, hogy óhatatlanul sérül a 3 millió dolláros győnyörű gép. A Mustang hosszan körözött a reptér felett, de a beragadt futó csak nem akarat kinyílni.

Végülis következett a telefonos segítség, méghozzá egy igen autentikus figurától: sikerült kapcsolatba lépni a legendás egykori katonai majd civil pilótával, aki évtizedeken keresztül volt főhőse repülőbemutatóknak szerte a világon. Igen, maga a kilencven éves Bob Hoover adott néhány  jótanácsot, először is, hogy a pilóta jó keményen lépje el a gép orrát, csúsztasson, hogy a légáramlás bejusson a beregadt futóakna ajtó alá. Ezek után következhetett néhány erős pozitív és negatív túlterhelésű figura – és lám, a futó engedett Hoover távirányításának, a beragadt aknaajtó kinyílt, és a Mustang simán leszállt.

A P-51D 1944-ben készült és még abban az évben Angliába vitték, hogy részt vegyen a II. világháború utolsó légicsatáiban a 370. repülőezred 401-es századénak kötelékében. A Mustangot 1947-ben a svéd, majd később a dominikai légierő vette meg, 1984-ben vonták ki a hadrendből, majd visszakerült az Egyesült Államokba, ahol tavaly fejeződött be a helyreállítása.

Bob Hoover

Bob Hoover, a tavalyi Oshkosh Air Venture díszvendége, 59 bevetésen harcolt a II. világháborúban, a hadifogságból egy német vadászgép ellovasításával került haza, a háború után berepülő pilótaként dolgozott. Barátja és kollégája, a hangfal áttöröje, az ugyancsak legendás Chuck Yeager mondta róla, hogy Hoover a világ legjobb pilótája.

El ne felejtsük: Bill Barton, a P-51D utasa több, mint boldogan szállt ki a Mustang hátsó üléséből: egy szokásos, 2000 dolláros örömrepülésen túl igazi kemény, éles műrepülő bemutatót kapott pluszban a csodálatos vadászgéppel. Életem repülése volt, nyilatkozta a szerencsés kaland végeztével az utas.

Kapcsolódó hírek