Besárgulnak a mentőautók

iho/közút   ·   2011.12.21. 18:00
400

Szerda reggel szállingózó hóesésben gördültek be a Mentőszolgálat Markó utcai udvarára az eddigieknél jóval nagyobb járművek. Akkorák, hogy - elődeikkel ellentétben - B kategóriás jogosítvánnyal már nem is lehet vezetni őket, ezekhez már bizony C-s jogsi kell. Mivel megengedett legnagyobb össztömegük 3,7 tonna, így teljesen jogos az elvárás.

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) 130 esetrohamkocsit üzemeltet, ezek átlagéletkora körülbelül hét év, de az eset- és szállítókocsik még ennél is öregebbek, sok 10-12 éves, egymillió kilométert lefutott járgány is szolgál a cégnél. Ezekből a sárga Volkswagen Crafterekből 37-et vesz az OMSZ, a beszerzésre összesen 850 millió forintot kaptak. Ennyi pénzből a kétliteres furgonokat, illetve majdnem teljesen felszerelt betegteret kapnak a mentődolgozók. Azért csak majdnem, mert az eredeti keretbe nem fért bele minden, így az OMSZ néhány eszközt a saját költségvetéséből vesz majd meg.

A jármű a Crafter 2.0 TDI motoros, középmagas rakterű változatára épült Szlovákiában, megfelel a mentőautókra vonatkozó, EN1789 nevű szabványnak, és egy „igazán európai színvonalú mentőautó” – hangsúlyozta lapunk érdeklődésére Seresné Farkas Júlia, a Scorpio ügyvezető igazgatója.

A bemutatóra érkezett 5 járműből csak egy volt teljesen felszerelve, a másik négy még hiányos: nem voltak benne műszerek, gázpalackok, hordszék, ilyesmi. És még nincs rajtuk a négyévszakos gumi sem, de a megkülönböztető jelzések már igen. Apropó, kék villogó: ebben az ügyben a hatályos jogszabályok elég régiek, és nem ismerik az oldalra szerelt kék villogót. Láthatósági és közlekedésbiztonsági szempontból azonban ezek nagyon hasznos dolgok, ezért az OMSZ felmentést kér a jogszabály alkalmazása alól. Reméljük, meg is kapják.

Ebből is látszik, hogy mentőkocsit beszerezni nem egyszerű dolog. Ha évente vennének egy-két tucatot, akkor valószínűleg könnyebb lett volna meghatározni, hogy mi is legyen benne. Ennek a rutinnak a hiánya meglátszik a járművön - de az is, hogy mind az OMSZ, mind pedig a mentőautókat szállító Scorpio kft-nél a lehetőségekhez képest odafigyeltek a részletekre.

Az első sárgák a Markó utcai mentőállomás udvarán<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Vörös Attila)

Mivel a keretösszeg adott volt, így minden elképzelést nem lehetett megvalósítani. Az OMSZ gyűjtötte a kollégák véleményét, hiszen a "vonuló állomány" gyakorlatilag a fél életét ezekben a kocsikban tölti. Mégis elég különböző elvárásokat támasztottak a gyártó felé, amiket elég nehéz volt egységes járművé gyúrni. Ezt a bemutatón is megtapasztaltuk, ahol egy ápoló szerint menet közben használhatatlan lesz az ampullatartó, míg egy másik szerint semmi gond nem lesz velük. Egy harmadik szerint szűk a beltér (cikkünk szerzője sem tud kiegyenesedni a betegtérben), de az alacsonyabbak szerint ez sem rosszabb, mint a Mercedes Sprinterek beltere. A negyedik piroskabátos szerint pedig a falra fémlapra rögzített műszerek szét fognak rázódni a pesti forgalomban. A defibrillátor valóban rázkódik, de a Scorpiónál azt mondják, a javaslatok összesítéséből az derült ki, hogy ez a rögzítés lesz a jó megoldás. Ha mégsem, akkor négy év, vagy 240 ezer kilométer garanciát vállalnak. Ha pedig még mindig nem jó, akkor a következő beszerzésnél sem késő beépíteni a javaslatokat.

Hasonló a helyzet a bútorokkal is. a felső műanyag tárolók néhány gépész szerint nagyon hamar tönkre fognak menni, törékenyek a műanyagok, és „kétforintosak” a csavarok. A gyár szerint viszont ezeket használják más gyártmányú mentőautókban is, és megbízhatóan működnek. A jármű specifikációja összesen 280 pontot tartalmazott, és még egy csomó szabványak is meg kell felelni. Van benne ESP, beépített navigáció, első kamera és tolatóradar is – utóbbi sem véletlenül: hátra ezekből az autókból egyáltalán nem lehet kilátni, de mégis sok ember össze tud gyűlni a betegtér ajtajánál. Igazán kínos baleset lenne, ha a sikeres ellátást egy gázolással fejeznének be a kivonulók. Sőt, van benne két légkondi (egy a járművezetőnek, egy a betegtérbe) és három különböző fűtés is. Sőt, van külön gyógyszereket hűtő-fűtő doboz, és egy infúziómelegítő is.

A sokféle igényt nem csak papíron összesítették az OMSZ-nál és a Scorpiónál. A gyár – a győri Audi-üzem megrendelésére – épített egy ezekkel teljesen megegyező autót, abban az OMSZ szakértői folyamatosan minősíthették a beépített megoldásokat. Reméljük, most már minden bennük lesz, ami kell.

Az új autók januárban állnak forgalomba. Addig még felszerelik őket a hiányzó eszközökkel, levizsgáztatják őket, és a dolgozók is megkapják a szükséges képzéseket.Sőt, mivel ezek a kocsik teherautók, ezért van bennük egy limiter, ami nem engedi 90 km/órás sebesség fölé gyrsulni az autót. Ezt a limitert is ki kell még kötni, hogy a jármű elérhesse 153 km/órás csúcssebességét.

Minden megyében lesz legalább egy Crafter, a többit pedig aszerint osztják el, hogy hol van leginkább szükség rohamkocsira. Nekünk, egyszeri közlekedőknek két dolgunk lesz ezekkel a sárga dobozokkal: elengedni őket, és mindent elkövetni, hogy sérültként sose kelljen velük utazni.

Kapcsolódó hírek

Közút

Nem támogatják a szakszervezetek a kiszervezést

iho/vasút   ·   2012.08.10. 18:12
Nemes Gábor, a KEKSZ (Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetsége) alelnöke szerint a buszágazat kiszervezése helyett az államnak és a fővárosnak kellene rendeznie a BKV anyagi helyzetét.