Beszűkült a közlekedési vállalatok beruházási mozgástere

iho/vasút   ·   2020.05.10. 09:00
egomi-flirt-400

Az elmúlt évtizedekben a hazai nagyvasúti járműpark megújításában szerzett tapasztalatok számos példával szolgálnak a járművek felújításához az optimális megoldás kiválasztására és megvalósítására. Ahogy azt már korábban is megfogalmaztuk, a vasútijárműpark fiatalítását – legyen szó akár felújításról, korszerűsítésről vagy újbeszerzésről – műszaki, gazdasági és kereskedelmi szempontok alapos mérlegelése után hozott döntés alapján célszerű elvégezni. Ezek közül a műszaki szempontok az elsődlegesek, mivel közvetlen hatásuk van a járművek gazdaságos üzemére, továbbá a kereskedelmi forgalomra való alkalmasságára. A gazdasági szempontok közül elsődlegesen az üzemeltetési és fenntartási költségek a meghatározók. A kereskedelmi szempontokat a forgalom, a piaci igények és követelmények, valamint a bevételt hozó piac bővítéséhez, a forgalom növeléséhez kitűzött célok szabják meg. Ezt igazolják a külföldi példák is.

Mexikóvárosban a város vezetése egy 850 millió dollár értékű beruházással tervezi modernizálni a közel tizenkilenc kilométer hosszú egyes vonalat. A közbeszerzés eredményét várhatóan 2020 második negyedévében hirdetik ki. A PPP-finanszírozású projekt érinti a gördülőállományt, a pályát, valamint a vonal automata forgalomirányító rendszerének cseréjét. Ezek értelmében harminc új, kilenckocsis metrószerelvényt vásárolnak hétévnyi karbantartással, továbbá felújítják a szolgáltató STC meglévő tíz vonatát. A pályát illetően újakra cserélik többek között a vágányokat, beleértve a vezetősíneket, a keresztaljakat, a szigetelést és az elektromos rendszert. A jelenlegi PA-135 típusú automata forgalomirányító rendszert folyamatos kommunikáció alapú vonatvezérlő rendszerre (CBTC) cserélik, amelyet a tendergyőztesnek tizenöt éven keresztül kell majd karbantartani.

A közelmúltból hazai példát is idézhetünk, az orosz Metrovagonmash újította fel ugyanis a hármas metró szerelvényeit: ezek 2015–2018-ban estek át teljes felújításon. Mivel a szerelvények a teljes felújítás kezdete előtt már túlhaladtak tervezési idejükön, és jelentősen elhasználódtak, nagyon sok konstrukciós elemet és berendezést ki kellett cserélni. A felújított szerelvények nem tekinthetők elavultnak: a korszerűsítés mélységére vonatkozó döntést minden egyes kicsi esetében a szükséges protokoll – technikai vizsgálat és állapotfelmérés – elvégzését követően a gyárban hozták meg.

Itt van továbbá a legújabb, az ihón is már hivatkozott fejlemény: a MÁV-Start által az első körben, 2006–2010 között beszerzett hatvan Flirt-szerelvényt a gyártó frissítheti fel, ennek köszönhetően a jelenleg piros–fehér festésű vonatok egységes felszereltségűek lesznek a később vásárolt 63, kék–fehér színű svájci elővárosi villamos motorvonattal. A MÁV-Start és a Stadler konzorciuma között létrejött szerződésben szereplő vonatokat 10–14 évvel ezelőtt szerezték be. A beruházásra 4,9 milliárd forint uniós forrást különítettek el. A tervek szerint az első megújult Flirt a nyár elejére állhat forgalomba.

Szófia is a korszerűsítés mellett döntött: a bolgár főváros négykocsis 81-717.4/714.4 sorozatú szerelvényeket újíttat fel a vonatokat eredetileg is gyártó Metrovagonmassal. Az első két szerelvény korszerűsítéséről 2018 decemberében állapodtak meg. Az 1008+5008+5009+1009 és 1019+5019+5020+1020 pályaszámú, megújult kocsik február elején érkeztek vissza Mityiscsiből. A felek márciusban újabb megállapodást írtak alá, ennek értelmében az 1-es és 2-es vonalakon közlekedő vonatok közül további tíz szerelvény újulhat meg, három, egyenként tizenkét hónapot felölelő ütemben: először három, majd újabb három vonat, végül a fennmaradó négy. A modernizálásnak köszönhetően a metrókocsik élettartama tizenöt évvel nő meg.

A korszerűsített metrószerelvények vezérlőkocsijai 19,5 méter, a motorpótkocsijak pedig 19,2 méter hosszúak, így egy vonat 77,4 méter hosszú, üres tömegük 32 és 31 tonna. Egy szerelvény maximális befogadóképessége 1040 fő, legnagyobb üzemi sebessége nyolcvan kilométer per óra. A Hitachi által szállított négyszer négy aszinkron vontatómotor összteljesítménye 1920 kilowatt. A megújult vonatok mechanikusan és pneumatikusan is összekapcsolhatók a szófiai 81-740/741 és 81-717/714 sorozatú szerelvényekkel. A korszerűsítés során az utastérben felhasznált gyúlékony anyagokat a legfrissebb biztonsági előírásoknak megfelelő anyagokra cserélték, továbbá füst- és hőmérséklet-érzékelő szenzorokat is elhelyeztek.

A Metrovagonmas és a Szófiai Metró a bolgár főváros metróhálózatának 1998-as megnyitása óta együttműködik, a 168 kocsit kitevő teljes flotta Mityiscsiben gyártott járművekből áll.

Az Üzbég Vasút (OTY) 17,39 millió USA dollár (közel 5,6 milliárd forint) értékben korszerűsíti az Andizsán–Szavaj–Kanabad vasútvonalat az elővárosi közlekedés elindítása érdekében. A költségekbe az OTY 11,33 millió dollárt (3,6 milliárd forintot) ad bele, a fennmaradó 6 millió 60 ezer dollárt állami büdzséből finanszírozzák. A projekt megvalósíthatósági tanulmányának elfogadásáról az üzbég kormány határozatot adott ki, melynek értelmében tizenöt hónapon belül fel kell újítani hatvanöt kilométernyi pályaszakaszt.

A jármű-korszerűsítés mellett döntöttek az Egyesült Királyságban is. A Northern, valamint annak anyacége, az Arriva Rail North százmillió fontért korszerűsíttet 268 vonatot. A munkálatok nyolc karbantartóhelyszínen zajlanak majd. A felújítási program során százöt új munkahely jön létre, többek között villanyszerelőket, karosszériamérnököket, számítógépes programozókat és festőket vesznek fel.

Algériában tizenkét, a General Electric által az 1970-es években épített dízelmozdonyt újítanak fel. A korszerűsítési program során a mozdonyok jelenlegi, 1800 lóerős erőforrásait kétszeres teljesítményűre cserélik. Hasonló remotorizációs program zajlik Angolában és Mozambikban is.

Fentiekkel kapcsolatban Malatinszky Sándor okleveles gépészmérnök, a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Tanúsítási Igazgatóság igazgatóhelyettese már korábban is kifejtette, a vasúti járművek felújításához, korszerűsítéséhez csak megfelelő tapasztalattal, ipari kultúrával és referenciával rendelkező kivitelezőt szabad választani, olyat, amelyik megfelelő személyzettel és anyagi háttérrel rendelkezik az esetleges garanciális problémák kezelésére. Ahogy Malatinszky fogalmazott, „a vasúti járművek üzemére általánosan jellemző a tervezett életkort jelentősen meghaladó túlüzemeltetés, amelynek a mértékét a gyakran indokként emlegetett gazdasági nehézségek és körülmények: a fenntartási és beruházási forráshiány határozzák meg.”

A megállapodás rezonál a jelenlegi helyzetben tapasztalható üzemeltetői pozíciókra, a pandémiai miatt ugyanis a közlekedési vállalatok többségének beszűkült a beruházási mozgástere, új jármű beszerzése helyett a meglévők átfogó modernizációjában kell gondolkozzanak.

A felújítás sok esetében nem kompromisszum, hanem lehetőség arra, hogy új technikát kapjunk, felesleges költségek nélkül. A vasúti járműpark fiatalítását ugyanis műszaki, gazdasági és kereskedelmi szempontok alapos mérlegelése után hozott döntés alapján célszerű elvégezni. A közösségi közlekedés járműveinek modernizációja megtérülő befektetés, hiszen a közlekedési szokások megváltoztatása révén fenntarthatóbbá teszi a városi életet, élhető környezetet teremt a jövő generációinak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek