Birkózás a koperi második vágány körül

iho/vasút   ·   2018.01.16. 08:45
koper_masodik_divaca_kislid

A szállítás jelentette üzletből, a projektcégből, és a vasúti pálya építéséből is részt kérne Magyarország a koperi kikötőbe vezető vasútvonal második vágányának megépítése során – erről írt a 24.hu. Szlovéniában egyre nagyobb aggodalommal figyelik, hogy az ország egyik legnagyobb infrastrukturális beruházása a magyar követelések foglyává vált. A Szlovénia és Magyarország közötti tárgyalások kimenetele részben az EU-s támogatások lehívásának feltételeit is meghatározza.

A meglévő vasútvonaltól részben nagyobb távolságra, önálló nyomvonalon futó második vágány megépítésére létrehozták a 2TDK-nevű projektcéget. A szlovén parlamentből kiszivárgott értesülések szerint Magyarország e projektcég tulajdonjogának negyvenkilenc százalékát szeretné megszerezni. A tulajdonjoggal döntési jogok és a bevételekből való részesedés is együtt jár. Kérdés, a Magyarország által így befolyásolható döntések hogyan érintik Szlovénia vasúti szállítmányozással összefüggő érdekeit.

Tehervonat egyvágányon, Divaca és Koper között (forrás: tl.finance.si)

A szlovén közszolgálati tévé Dnevnik című híradója arról számol be, hogy a koperi kikötőben Magyarország különböző ingatlanokat és szállítmányozási létesítményeket szeretne bérbe venni. Ezenkívül érzékelhető a nyomulás, hogy az építkezésben magyar cégek is részt vegyenek. Hozzátehetjük: feltételezhetően olyan magyar cégekről van szó, amelyek az utóbbi időben több, nagyobbszabású hazai vasútépítési közbeszerzésen is úgy nyertek, hogy ilyenirányú referenciájuknak nyoma sem volt. Magyar törekvés még, hogy a GYSEV a Koper és Magyarország közötti áruszállításokban hangsúlyosan részt vehessen.

A Divaca és Koper közötti második vágány mindössze huszonnyolc kilométer hosszú lenne, az építendő alagutaknak köszönhetően jóval rövidebb, mint a meglévő vonal. Az építéskor rendkívül nehéz tereppel kell megbirkózni, ezért szeretne Szlovénia az uniós támogatáson kívül magyar pénzt is bevonni a projektbe. Úgy tűnik, ezt a pénzt a szokásos tranzakciós díjakon túl még egyéb – Szlovéniának esetleg kedvezőtlen – kötelezettségek is fogják terhelni.

A tárgyalások jelenlegi állása szerint a vasútvonal 650 millió eurós költségéből az EU 250 milliót állna, Szlovénia és Magyarország a maradékot felezve 200-200 millió euróval szállna be a projektbe. Jól látható tehát, hogy a magyar érdekérvényesítő képesség a költségmegoszlás alapján ugyanakkora lehet, mint Szlovéniáé.

A Delo szerint a magyarok a koncesszió teljes időszakára, azaz negyvenöt évre biztosítanának maguknak bevételi részesedést. A koperi kikötőt üzemeltető vállalat, a Luka Koper alkalmazottai viszont attól tartanak, hogy a támogatásért cserébe kért kikötői területek a jövőben akadályozhatják saját vállalatuk működését és terjeszkedését, emiatt már tüntettek is Koperben.

A lehetséges nyomvonal- és beavatkozási változatok (forrás:mzi.gov.si)

Ám a magyarok kizárása a projektből nagyon nehéz helyzetbe hozná Szlovéniát, hiszen további 200 millió eurót saját erőből kéne előteremteniük a projekthez, ezenkívül veszélybe kerülne a már lehívott 109 millió euró, amit a 2TDK kapott az EU-tól az új nyomvonalon megépülő hét alagút finanszírozására. Ha az esetlegesen kieső magyar forrást nem sikerül megspórolni, ezt az összeget vissza kellene fizetni az EU-nak.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek