Biztonságosabb repülés, drágább káresemények

iho   ·   2019.12.11. 12:00
cim
A súlyosabb balesetek, ütközések, zuhanások a biztosítási összegek ötvenhét százalékát teszik ki, viszont a káreseteknek csak valamivel több, mint negyedét adják, állapította meg egy nagy biztosító és egy nagy aviatikai oktatási központ vizsgálata. Az Allianz és az Embry-Riddle egyetem több, mint 50 ezer repülési káresetet elemzett a 2013–18-as időszakban, az összköltség 16 milliárd 300 millió dollár volt, az összkép: a balesetek száma csökken, azonban a kártérítésre fordított pénz meg egyre több, ami egyik fél, a repülők és a biztosítók számára sem ad okot elégedettségre.

A jelentés következtetése, hogy a mind modernebb és összetettebb technológiájú repülőgépek eseményei magasabb összegű kártérítést követelnek, jó példa erre, hogy a repülőgépek szerkezetében egyre inkább meghatározó kompozitok javítása hosszabb és drágább, mint a fémötvözeteké.

(fotók: MAK)

Külön kitér a jelentés azokra a követelésekre, amelyek akkor keletkeznek, amikor egy-egy repülőgéptípus teljes flottája hónapokra a földre kényszerül, mint 2013-ban a 787-esek és idén a Boeing 737 MAX-ok. Egy-egy nagyobb baleset pedig, a korábbiakhoz képest sokkal nagyobb  publicitás mellett, még komolyabb kártérítési összegek követelésére készteti az ügyvédeket, egy-egy esemény felelősségvállalása akár egymilliárd dollárra is nőhet.

Érdekes adatok: több mint felét teszik ki a kárt okozó eseteknek azok, amelyek a földön, a repterek pályáin, gurulóin, a forgalmi előtereken történnek. Növekszik a madárütközések okozta kár, és egy-egy ilyen eset most már átlag 360 ezer dollárnyi kártérítést követel. Ugyancsak az elmúlt évek fejleménye, hogy erősen növekszik a turbulencia okozta sérülések, balesetek száma, ami a kutatók szerint egyik eleme a klímaváltozás okozta változásoknak.

Mindez azonban nem változtat azon, hogy a légiközlekedés összehasonlíthatatlanul biztonságosabb, mint korábban. 1959 és 2017 között a sugárhajtású utasszállítókkal történt balesetek áldozatainak száma ötszáz esemény nyomán 28 ezer 298 volt, de ebből az utolsó tíz év során csak mintegy 2200 volt az áldozatok száma, és csak harminchét volt a halálos áldozatot követelő esemény, vagyis erre a tíz évre már az összes baleseteknek csak a nyolc százaléka jutott.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Átkozott sorompók Szerbiában

iho/vasút   ·   2020.12.01. 18:00

Vajdaságban, de inkább egész Szerbián lassan már nem is újdonság, ha egy nem működő fény- és félsorompóval biztosított, vagy esetleg éppen működő berendezésű, esetleg csak kitáblázott közúti-vasúti átjáróban baleset történik.