BKV: vásároljunk vagy béreljünk?
Az ügy még 2014 nyarára nyúlik vissza, akkor szavazta meg ugyanis a Közgyűlés hetvenöt (amelyből legalább öt elektromos hajtású kell, hogy legyen) autóbusz rendelkezésre tartási konstrukcióban bérléséről. A korszerűtlen (17,7 év átlagéletkorú, 1,1 millió kilométer futásteljesítményű, több mint felük klímaberendezés nélküli) buszpark fokozatos forgalomból kivonása 2018-ig mintegy 550 járművet érint, ez a pótlás a BKV lehetőségeit meghaladja.
A közbeszerzés 17+3 szóló és 46+4 csuklós, alacsonypadlós dízelbusz és 5+7 szóló elektromos jármű bérlését tartalmazza. A rendelkezésre tartási konstrukcióban a BKV az üzemanyagot, a járművezetőket és az infrastruktúrát adja, a járművek és a hozzájuk tartozó karbantartási feladatok a bérbeadót terhelik. A szerződésben – amely 2016 áprilisában léphet életbe – húsz szóló, ötven csuklós dízelbusz és öt elektromos hajtású busz szerepel.
A Közgyűlés október 28-i ülésén a nyertes ajánlattevőkről szavaz: szóló kategóriában a MABI-BUS Kft., csuklós kategóriában az Inter Tan-Ker City konzorcium győzött, az elektromos autóbuszok rendelkezésre tartásában nyertes BYD Europe BV ellen kifogást emel az előterjesztés. A szerződés megkötéséhez a fővárosi jóváhagyás mindenképp szükséges.
Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke botrányosan drágának tartja ezt a beszerzési eljárást, a hetvenöt busz tízéves bérleti díja (21 milliárd forint) háromszáz új jármű – hitelből – beszerzésével (27,5 milliárd forint) egyenértékű. Az összehasonlítás nem véletlen, az utóbbi tételre szükség lenne a 3-as metró 2016-ban elinduló pótlásához. A szakszervezet szerint ha nem bérelne a BKV, hanem az említett hetvenöt járművet is megvenné, hosszú távon 13 milliárdot takarítana meg. Nemes Gábor továbbá kijelentette: amennyiben a Közgyűlés megszavazza a konstrukciót, hűtlen kezelés gyanúja miatt bírósághoz fordul.
A BKV sajtóközleményében azonban alaptalan rágalmaknak, és a Közgyűlés kampányba keverésének minősíti a szakszervezeti vezető akcióját. A közlekedési cég ezzel a rendelkezésre tartási konstrukcióval az egyetlen lehetséges utat választotta a saját anyagi forrásaik felmérése után. Hitel ugyanis nem áll korlátlan mennyiségben a BKV rendelkezésére, erről is a Városházán kell dönteni majd. A megszavazandó összeg azonban csupán az említett háromszáz jármű felére lenne elég.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!