Boeing: kis befektetés, kis kockázat, nem lesz új típus
Az újrahajtóművezés a kisebb kockázat - ez a döntés, illetve a döntés alapja. A Boeing az igazán új keskenytörzsű gép kifejlesztése helyett az Airbushoz hasonlóan a meglévő 737-es új hajtóművel való továbbfejlesztését határozta el, ennek hátterét magyarázta újságírók előtt a negyedik negyedéves eredmények kommentálása mellett az amerikai óriáscég elnök-vezérigazgatója.
Mint korábban hírül adtuk, az újrahajtóművezés koncepciója az American Airlines nagymegrendelése kapcsán vált nyilvánossá. Jim McNerney szerint a légitársaságok kívánsága teljesült, ők választották a biztonságosabb megoldást az évtized közepére, ahelyett, hogy bevárták volna 2019-20-ra az új típust. Az American száz példányt igényel a frissített 737-esekből, egy az Airbus-szal megosztott keskenytörzsű üzlet részeként.
McNerney az Air Transport World összefoglalója szerint azt állítja, hogy a Boeing gépe lesz a kategória leggazdaságosabb utasszállítója, „konzervatív becslések szerint” 10-12 százalékkal alacsonyabb üzemanyagfogyasztással, mint a most repülő 737NG-k. A CFM Leap-X hajtóművekkel tervezett gép végleges koncepcióját és a program finanszírozását néhány hónap előkészítés után az igazgatótanács kell, hogy elfogadja - mondta az óriásvállalat vezetője.
A Boeing-főnök ugyanakkor igyekezett eloszlatni azt az elképzelést, hogy a Boeing az American megrendelésének elnyerése érdekében sebtében váltott az új típusról az újrahajtóművezésre. „Az újrahajtóművezés elképzelését legalább olyan alaposan vizsgáltuk, mint az új típusét – mondta McNerney – nem az utolsó pillanatban álltunk elő vele. De azt el kell ismernem, hogy a piaci megfontolásaink megváltoztak az utóbbi hónapokban.” A váltás mögött pedig a légitársaságok „robosztus igényei” mellett ott húzódott a Boeingnál érzékelhető belső bizonytalanság is, miszerint nagy kihívás és kockázat új gyártórendszer kiépítése a teljesen új repülőgéphez.
Kétségtelen, hogy a Boeing vezetői az elmúlt évben többször is az új típus fejlesztése mellett érveltek a nyilvánosság előtt, de komoly meggondolásra késztetett mindenkit az a rengeteg probléma, nehézség, ami a beszállítói láncban keletkezett és súlyosan késleltette a 787-es programot. McNerney szerint nem sikerült minden lényeges kérdést tisztázni egy új gyártási program dolgában, ugyanakkor az újrahajtóművezés alacsony tőkebefektetéssel és alacsony kockázat mellett képes kielégíteni a piac igényeit.
A Boeing egyébként a második negyedévben 941 millió dolláros profitot termelt, ami csaknem húsz százalékkal haladja meg az előző évi hasonló időszakét.