Bringasztrádák Budapesten: megvalósulhat a BKK javaslata?

iho/zöldút   ·   2020.09.24. 09:00
00_bringasztrada

Vitaindító dokumentumot készített a Budapesti Közlekedési Központ a budapesti aktív és mikromobilitás (gyaloglás, kerékpározás és kis elektromos járművek – például rollerek) helyzetéről, jövőjéről és a lehetséges intézkedési területekről, illetve a bringasztráda-hálózatról. Ennek alapján a Főpolgármesteri Hivatal és a BKK széles körű véleményezési és szakmai tervezési folyamatot indít el egy aktív és mikromobilitási stratégia és cselekvési terv elkészítéséhez.

A világ progresszív nagyvárosaihoz hasonlóan Budapest is az aktív és mikromobilitás fejlesztésétől reméli a város élhetőségének javítását. A gyaloglásra-kerékpározásra való nyitottság nagy lehetőség, amit még nem használunk ki eléggé; a közlekedési egyenlőség megteremtése elengedhetetlen ahhoz, hogy Budapest élhető és sikeres város legyen; fontos a gyalogos-kerékpáros útvonalak minőségének, közvetlenségének, a közterületek vonzerejének és a biztonságának javítása; a rekreációs aktív „utazások” felértékelődésével szükség van a megfelelő helyszínek biztosítására, „egészséges” utcák, zöldfelületekkel övezett utak kiépítésére, hogy legalább a közeli kirándulásokra ne autóval induljanak a budapestiek; nélkülözhetetlen az együttműködés a közösségi közlekedéssel; illetve a közösségi közlekedés mellett a kerékpározás, a gyaloglás, a mikromobilitás nagyobb aránya növelheti egy adott út kapacitását, áteresztőképességét, amely a gépjárműforgalomnak is megoldást jelent a torlódások csökkentésére.

(fotó, grafikonok: BKK)

A Budapesti Mobilitási Terv célkitűzése szerint a kerékpáros közlekedés aránya 2030-ra eléri az öt százalékot, a gyalogos közlekedés pedig a tizenöt százalékot az utazások hosszát tekintve, de nem a közösségi közlekedés igénybevétele helyett, hanem azzal kombinálva.

Az aktív mobilitás mind nagyobb arányú térnyerésével csökken a közlekedés által kibocsátott üvegházhatású gázok mennyisége, a légszennyezés és a zajterhelés; javul a budapesti lakosok fizikai aktivitási szintje és testi-lelki egészségi állapota; emelkedik a közösségi funkciókat is betöltő utak, közterületek mentén a szolgáltatások, üzletek száma és minősége; csökken az utakon kialakuló dugók, forgalmi torlódások mértéke, vagyis Budapest vonzóbb és versenyképesebb lesz.

Budapest legforgalmasabb kerékpárútján a Bem rakparton az elmúlt hónapokban rekordokat döntött a kerékpárral közlekedők száma (forrás: BKK Forgalomszámlálás)

A BKK ezt a tíz javaslatot fogalmazta meg az aktív és mikromobilitás fejlesztésére:

  1. „Megállítjuk / lassítjuk a városi és elővárosi utazások számának növekedését.
  2. Átalakítjuk és újraosztjuk a budapesti közterületeket, közutakat, egyre nagyobb teret adva az aktív mobilitási módoknak.
  3. Összefüggő, biztonságos, kényelmes, vonzó gyalogos- és kerékpáros-útvonalhálózatot hozunk létre, mely versenyképes alternatívát kínál az egyéni motorizált közlekedés mellett. Ezen hálózat kiemelt elemei a Bringasztrádák.
  4. Segítjük a közösségi közlekedéssel kombinált aktív és mikromobilitást.
  5. Pénzügyileg is versenyképessé tesszük az aktív és mikromobilitást (pl. a parkolási, a kölcsönzési, a használati) árak, feltételek újraszabályozásával.
  6. Megvalósítjuk az aktív és mikromobilitás teljes körű integrációját a saját (pl. FUTÁR) és a piaci alapon működő utazástervező és információs rendszerekbe.
  7. Aktív szemléletformálást végzünk annak érdekében, hogy az utakon partnerként közlekedjünk együtt: oktatás és kampányok (az iskolákban és a járművezetőknek).
  8. Szemléletformáló akciókat szervezünk az aktív és mikromobilitás előnyeinek népszerűsítésére.
  9. Javaslatot teszünk hatékony szabályozásra és ellenőrzésre a biztonságosabb gépjárművek (különösen a főváros útjait használó tehergépjárművek), az elektromos rollerek és kerékpárok érdekében.
  10. Olyan szervezeti rendszeren dolgozunk, mely biztosítja a fenti intézkedések hatékony végrehajtását, és a létrejövő komplex szolgáltatáscsomag(ok) hatékony menedzselését, együttműködve a lakossággal, a civil szervezetekkel, a vállalkozásokkal, a kerületekkel és a kormányzati intézményekkel.”
Budapest bringasztráda-hálózata 2030

A bringasztráda szélesebb útfelületekkel és biztonságosabb csomóponti átvezetésekkel gyors, közvetlen, akadálymentes, biztonságos, kényelmes kapcsolatot teremt a városközpontok, lakóterületek, munkahelyek között a korábbi kerékpárutakhoz, kerékpársávokhoz képest. Az útvonalak olyan tengelyek, folyosók, amelyek mentén a hosszabb kapcsolatok létrehozását tartja indokoltnak és hasznosnak a BKK, hogy érdemben növeljék a kerékpározás arányát a városi közlekedésben.

A kerékpáros-forgalom a koronavírus-járványt követően dinamikus növekedésnek indult (forrás: Budapest és a BKK saját forgalomszámlálásai)

A most publikált aktív és mikromobilitás helyzetfeltárás, jövőkép és bringasztráda térkép hamarosan megvitatják egy szakmai egyeztetésen, majd ezt követően a budapestiek véleményét is kikérik a fejlesztésekről.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Katonai repülés

Elment az utolsó Puma is

MTI/iho   ·   2021.01.24. 09:10

Végső búcsút vettek szombaton Budapesten a 97 esztendős korában, december 30-án elhunyt Frankó Endre nyugállományú főhadnagytól, aki a legendás 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó, harcban is bevetett pilótája volt.