British Airways: megjött az első 787-9-es!

iho   ·   2015.10.03. 11:15
cim
Nyolc és háromnegyed órás repülés után érkezett meg Seattle-ből Heathrow-ra a British vadonatúj, G-ZBKA lajstromjelű 787-ese, a légitársaság első gépe a hosszabb törzsű 9-es verzióból. Október közepén jön a második aztán idén még kettő: a típusból a brit légitársaság összesen huszonkét gépet rendelt.

Ezzel a British lett a hetedik olyan cég, amely a Dreamliner mindkét most gyártásban lévő változatát repüli, tehát a rövidebb 8-ast is. A gépet négy osztályon összesen 216 utas szállítására rendezték be, első hivatalos járata a szokásos szolgálatba állítási folyamat lezártával Delhibe vezet október 25-én (érdekes, hogy a KLM is erre a napra tervezi első Álomgépe első járatát), majd következik november elejétől Abu Dhabi és Maszkat, de tervezik a típus beállítását Kuala Lumpur majd jövőre a texasi Austin majd a kaliforniai San Jose felé.

A negyvenkét példányra tervezett Dreamliner-flotta tehát, az eddig leszállított 8-asokkal együtt, a British nagy hatótávolságú hálózatának legfontosabb kategóriája lesz, olyan útvonalak megnyitását teszi lehetővé, amelyek a gép point/hub-to-point koncepciója bázisán kisebb forgalommal is gazdaságosak. A British jónéhány olyan járatot üzemeltet vagy nyit a közeljövőben a középméretű, de igen nagy hatótávolságú 787-eseivel, amelyek korábban sem igényeltek volna ennél nagyobb kapacitást, de csak például a 747-esekkel, vagy a szintén nagyobb 777-esekkel lehetett leszállás nélkül repülni. A San Jose-járat például különlegesen jó összeköttetést teremt a világ egyik legfontosabb üzleti központja, London, illetve a világ egyik legfontosabb technológiai központja, a kaliforniai Szilícium-völgy között, sőt, ez lesz az első közvetlen járat a városból Európába.

Az első példány érkezése alkalmából ismét a nyilvánosságra került egy remek time-lapse videó a gép építéséről, az első kompozit törzs-szekciók készítésétől és átrepülésétől egészen az első felszállásig.

Az új British-típus történetéhez az is hozzá tartozik, hogy a korábbi nyolcas változat economy-üléseihez képest a 9-esben valamivel szélesebbeket szerelnek, mert voltak némi panaszok az eredeti székek szűkösségére. A legkellemesebb persze a nyolcszékes sorokkal szerelt turistaosztály lenne, de ez azért már túlságosan lecsökkentené a gép kapacitását...

A 787-9-es első két felhasználója az újzélandi ANZ és a japán ANA volt, tavaly szinte egyidőben állították forgalomba a gépeiket, de a rendelési listákat böngészve nyilvánvaló, a légitársaságoknak egyre inkább ez a hosszabb változat a vonzó. Mint a British példája is mutatja, nem feltétlenül azért, hogy több utast vihessen a gép, hanem hogy a különféle osztályok nagyobb változatosságával tudják valamennyi utazó kategóriát megcélozni, a soványabb pénztárcájúaktól az első osztályt igénylőkig.

Elrendezés, négy osztállyal

Négy éve, az első gép átadása óta eddig összesen 329 Dreamlinert vettek át a felhasználók, a jelenlegi rendelési listán szereplő gépek közül 187 a 8-as, és 444(!) a hosszabb kilences. A még ennél is karcsúbb, de még nem épülő 10-esből jelen állás szerint 146 gépet rendeltek a társaságok. A Boeing ezzel a verzióval lép szorítóba jövő évben az egyik legnagyobb lehetséges üzletért, az Emirates megrendeléséért, de ehhez az Airbus „üdvöskéjét”, az A350-900-ast kellene legyőznie. A légitársaság vezetője szerint az amerikaiaknak még javítani kell a leghosszabb törzsű 787-es „hot and high” teljesítményén, vagyis az olyan reptereken való üzemeltetésen, ahol a negyven fok fölötti hőmérséklet mindennapinak tekinthető...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek