Brutális áremelkedés jöhet az áruszállításban
Október elsejével 17,6 százalékkal korrigálták a magyar útdíjakat, januártól pedig további harminc–negyven százalékos emelés várható.
December elsejétől a német állam 83 százalékos útdíjkorrekcióra készül és Magyarországon is további harminc–negyven százalékos emelés várható januártól. Ez a három intézkedés megközelítőleg tíz–tizenöt százalékos fuvardíjemelést von majd maga után. Az elkerülhetetlen áremelkedések tovább fűtik majd az inflációt, a megnövekedett költségeket a folyamat végén pedig a fogyasztók fizetik meg.
Az elmúlt években a logisztikai szektornak rengeteg problémával kellett megküzdenie. Katkics Attila, az SBSCONS szakértője szerint az elmúlt hónapokban már jól látható, hogy elkezdtek a szolgáltatók racionalizálni, hiszen csökkent a forgalmuk.
A Covid-járvány idején a szállítmányozási piac valamennyi meghatározó szereplője két számjegyű növekedést produkálhatott, aminek köszönhetően a szektor ugrásszerűen bővülni tudott. 2022-ben az orosz–ukrán háború hatása azonban már érződött, ugyanakkor a fogyasztás csökkenése még nem érte el a drámai léptéket. 2024 elején új, nagyjából tizenöt százalékos drágulás várható az iparágban. Ez tisztán költségfedezésre szolgál majd.
A szakértő elmondta: „A logisztikai szektort érintő drágulás tovább fűti majd az inflációt, amit végül a fogyasztók fognak megfizetni. Épp ezért a fuvarozók az útdíjrendszer felülvizsgálatát kérik a kormánytól. A 2024-es esztendő a süni-póz éve lesz: szolgáltatói oldalon a költségcsökkentés, racionalizálás, és a beruházások esetleges elhalasztása jellemzi majd. Sokat számít majd, kinek mennyi a tartaléka. Bizonyos társaságok dönthetnek úgy, hogy egyes költségelemeket mégsem építenek be az áraikba, ez azonban jelentős veszteségekkel járhat.” Kiemelte: az élelmiszerek, a háztartási gépek és a bútorok is drágulhatnak az áruszállítás költségeinek emelkedése miatt.
Az utóbbi években egyre nagyobb léptékben növekedett a digitalizáció és az automatizáció a szektorban. Futárszolgálatok esetében már igen fejlett a rendszer, minden megrendelést valós időben nyomon tudnak követni. Az innováció következő szükséges lépése az elektromos kamionok bevezetése lenne, annál is inkább, mivel a meghatározott dekarbonizációs klímacélokat teljesítenie kell Magyarországnak is. Az elektromos kamionok bevezetése azonban egy igen súlyos költségekkel járó folyamat. Megoldást az állami támogatás jelenthetne.
Katkics Attila szerint „itthon egyelőre mutatóban létezik csak elektromos nehézgépjármű, egy-egy ilyen kamion ára a hagyományos, belsőégésű darabok akár ötszöröse is lehet. A finanszírozás, a beszerzés és az üzemeltetés támogatására is nagy szükség lenne, különben a vállalkozó egyedül nem tud ekkora beruházást önerőből meglépni. Nyugat-Európában a vételár nyolcvan százalékát támogatják államilag, ez egy pozitív példa.” Úgy véli, az alternatív energiával működő nehézgépjárművek állami finanszírozásával a fenntarthatóság is fókuszba kerülne a költségek optimalizálásában is sokat segítene.
(Nyitóképünk illusztráció)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!