Cargo és karbantartás: budapesti bővítések
Teljes fordulatszámon üzemelnek a Ferihegyen nyáron átadott új logisztikai bázisok, az utasforgalmat is meghaladó mértékben nő a cargoforgalom, a Budapest Airport pedig máris újabb fejlesztéseket tűzött napirendre. Mindez része a Budapest Airport BUD 2020 névre keresztelt, mintegy 160 millió eurós, azaz 50 milliárd forintos repülőtér-fejlesztési programjának – olvasható a reptérkezelő egyik közleményében.
Az 1. Terminál tőszomszédságában átadott két új logisztikai bázist, a TNT és a DHL Express új raktár- és irodaközpontját nyáron vehette birtokba a két nemzetközi csomagküldő szolgálat, az építkezés alig egy évet vett igénybe.
A DHL Express új logisztikai bázisának legfontosabb eleme a hatezer négyzetméteres raktár és szortírozó, mellette egy 2 400 négyzetméteres irodaház kapott helyet, míg a bázis teljes területe eléri a 60 ezer négyzetmétert, beleértve a teherautóknak kialakított parkolót és manőverező területet. A DHL Freight és a Global Forwarding üzletág mellett már a DHL Express is a repülőtéren működik.
A TNT, amely naponta közlekedő Boeing B757-200F típusú repülőgéppel bonyolítja le a magyarországi áruforgalmat, idén júniusban vette át az új repülőtéri bázist. A korszerű létesítmény hozzájárul a szolgáltatási színvonal emeléséhez, a szállítási határidők további rövidítéséhez. A TNT új raktárának alapterülete eléri az ötezer négyzetmétert, további háromezer négyzetmétert foglalnak el az irodák, a kamionok manőverezési területe pedig 8 500 négyzetméter.
Csak ez a két beruházás hatszáz újabb munkahelyet jelent a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amely a jelenlegi mintegy 12 ezer dolgozójával a legnagyobb munkáltató a dél-pesti régióban. Ráadásul a 2. Terminál közelében jövőre elkezdődik egy újabb, Cargo City névre keresztelt logisztikai központ építése. Ezen keresztül akár évi 250 ezer tonna légi teheráru indulhat vagy érkezhet Magyarországra, a jelenlegi forgalom több, mint kétszerese.
A Budapest Airport egy másik anyaga az elmúlt három évben jelentősen nőtt repülőgép karbantartó- és javító hangár kapacitással foglakozik, az apropó, hogy a napokban elkészült a régi nagy hangárépületek közül az első felújítása is elkészült. A Budapest Airport közel 400 millió forint értékben végzett teljes körű energetikai korszerűsítést a Lufthansa Technik Budapest által bérelt hangáron és az ahhoz kapcsolódó műhely épületén.
A Lufthansa kék-sárga színeire festett hatalmas hangár épületébe akár öt repülőgép is beférhet. A Budapest Airport és a Lufthansa Technik részben ezzel is ünnepelte a német repülőgép-karbantartó óriáscég magyarországi működésének tizenötödik évfordulóját. Ezzel párhuzamosan a Budapest Airport szakemberei – alvállalkozók bevonásával – máris hozzákezdtek az Aeroplex Central Europe bázisának felújításához is.
Minderre elsősorban azért volt szükség, mert nemcsak az utasforgalom, hanem a repülőgép-karbantartás iránti igény is dinamikusan növekszik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A Budapest Airport a BUD2020 fejlesztési program keretén belül az elmúlt egy évben több százmillió forintot (összesen 1 millió 300 ezer eurót) költött energetikai korszerűsítésre azokon az épületeken, ahol különösen nagy precizitású karbantartási- és egyéb szerelési munkákat végeznek a több milliárd forint értékű légijárműveken.
Az Aeroplex hangárjának szinte pontosan egy futballpályányi felületű teteje új szigetelést kapott, a hangár melletti műhely épület tetején pedig több tucat korszerű, úgynevezett felülvilágítót helyeztek el, amelyek a természetes fényt bejuttatják az épületbe, a kinti hőmérsékletet viszont nem. Mindez már az idei nyári kánikulában is érezhető hőmérséklet-csökkenést hozott az épületen belül. Az energetikai korszerűsítés utolsó szakaszában a hangár homlokzata körben új, hőszigetelt ablakokat kapott – 1800 négyzetméternyi üvegfelületen.
A légijármű-karbantartó és -javító iparág az elmúlt években nagyot bővült Budapesten, három éve például még egy felfújható hangárt is üzembe helyeztek a Lufthansa Techniknek, éppen két éve pedig a Wizz Airnek épült egy új karbantartó hangár a repülőtéren. René Droese, a Budapest Airport cargo- és ingatlangazdálkodási igazgatója elmondta: „A repülőgép-karbantartó-bázisok felújításával tovább növeljük a budapesti repülőtér vonzerejét, hiszen ezzel egyre komplexebb szolgáltatást tudunk nyújtani a légitársaságoknak. Hosszabb távon pedig újabb értékes és magas szakmai tudást igénylő munkahelyek jönnek létre a repülőtér működésének köszönhetően a dél-pesti régióban.”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!