Cargo-inga Csengtuba: a kormány-Wizz szállítógép első kereskedelmi útja
Történelmi háttér: akik előre látták, miért az A330F alkalmas vakcinaszállításra Kínából.
– Megkezdődik a kormány által a koronavírus-járvány első hullámát követően vásárolt teherszállító repülőgép kereskedelmi üzemeltetése, ennek keretében a Wizz Air hetente háromszor fog megfordulni a géppel Magyarország és Kína között – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Az MTI híre szerint az Airbus A330-200F típusú gép szombat délelőtt kezdte meg kereskedelmi útját. A külügyminiszter ebből az alkalomból emlékeztetett: a pandémia kezdetén alig lehetett maszkot, lélegeztetőgépet, gumikesztyűt és egyéb, az egészségügyi védekezéshez szükséges eszközöket vásárolni, de ha sikerült is, akkor jött a következő kérdés, hogy azt mivel és mikor lehet leszállítani.
– Emiatt a kormány megvásárolta az Airbus A330-200F típusú cargo gépet, amely már eddig is hatalmas szolgálatot tett, ugyanis idén mintegy 6,8 millió adag vakcinát szállított Budapestre, mindig időben – mondta. „Márpedig tudjuk, hogy aki időt nyer, életet nyer” – tette hozzá. Már nem kell rendszeresen oltóanyagokat szállítani, így jelentős szabad kapacitása lett a repülőgépnek, ezért a héten aláírták a szerződéseket a Wizz Air kereskedelmi alapú üzemeltetéséről.
Szijjártó Péter arról számolt be, hogy a gép hetente háromszor fog megfordulni Budapest és Csengtu között, amelynek nyomán a kétoldalú kereskedelmi forgalom további bővülése várható. Rámutatott, hogy így az érintett magyar és kínai cégeknek már nem kell a nagy nemzetközi szállítmányozási vállalatokra várniuk. Világosan mutatja a keresletet, hogy az új szerződések keretében most először felszálló gép nagyjából tíz tonna rakománnyal indul Kínába, majd onnan ötven tonna áruval fog visszatérni, alapvetően elektronikai és autóipari alkatrészekkel – szögezte le a miniszter. Végezetül pedig kijelentette, hogy ez a rugalmas szállítási lehetőség hatalmas versenyelőnyt jelent majd a magyar vállalatok számára.
Portálunk tavaly októberben, a repülőgép megérkezésekor már jelezte, feltételezhető, hogy a HA-LHU lajstromjelű teherszállítót fogják vakcinák szállítására szállítani. Időközben az is világossá vált, hogy erre miért alkalmas ez a típus, amely amúgy nem szerepelt az igazán sikeres cargo-gépek között. Az alapkérdés ebben a történetben feltehetően a szállítandó teher mérete és súlya közti összefüggés, illetve logika: a vakcina kisebb súlyú és ahhoz képest nagyobb térfogatú szállítandó áru, vagyis kihasználható a gép nagy raktere úgy, hogy közben a mérsékeltebb súly mellett a gép hosszú repülésekre is feltankolható. Ideális volt tehát arra a feladatra, amit a külügyminiszter most felidézett. De ez azt jelenti, feltételezhető, hogy a budapesti kormány már 2020 szeptemberében, a gép megrendelésekor tudta, hogy Kína kell, hogy legyen a fő vakcinaforrás Magyarország számára, és a Sinopharm-szállítmányok valóban ezzel az A330-assal érkeztek Budapestre.
Végső soron a gépnek ez a tulajdonsága tette alkalmassá a kormány számára a gyors és kedvező áru beszerzést, mert, mint ezt más cikkünkben is elemeztük, az A330F súly szerint kevesebbet tud szállítani – 60–65 tonnát 7400 kilométerre – mint a legfontosabb versenytársa, a 100 tonnával 9200 kilométerre képes 777F. Ez lehetett az oka annak, hogy a gépet a Qatar Airways kisorolta az állományából, és ezek a példányok néhány évi használat után, tehát még elég fiatalon, mégis meglehetősen alacsony áron bukkantak fel a másodlagos piacon. Összesen csak 38 épült belőle, közben a gyártó beindította a nagyobb teljesítményű, jobb paramétereket ígérő A350F programját.
Amint az az Aiportal februári összefoglalójából kiderül, a HA-LHU a vakcina-repüléseket még nem kereskedelmi járatként, hanem egyedi engedélyek birtokában teljesítette. Már akkor jelezte a Wizz Air, hogy folyamatban van az áruszállító kereskedelmi járatokra vonatkozó engedély megszerzése, a miniszter szombati közlése szerint tehát ez mostanra sikerült. Egyébként ezekben a hetekben a nyitott szemű hazai spotterek és a követő oldalak figyelői jelezték, hogy a Ferihegyen állomásozó gép jónéhány gyakorló repülést hajtott végre Kecskemétre.
Még egy fontos összetevője a kínai-magyar légi kapcsolatoknak, hogy már 2017 óta létezik terv a „Légi Selyemút” jegyében egy kifejezetten kínai áruk számára készülő logisztikai központ létesítéséről, amely Kínától a budapesti repülőtéren át egészen az európai megrendelőkig juttatja el a termékeket.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!