ČD Night: Decembertől bővül a Cseh Vasutak éjszakaijárat-kínálata

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2022.10.25. 15:00
Luzko3

Újra lesz közvetlen járat Zürichbe Lipcse és Frankfurt érintésével. Budapestre pedig felújított hálókocsik jönnek majd.   

A Cseh Vasutak a ČD Night márkanév alatt fogja közlekedtetni nemzetközi éjszakai járataikat Közép-Európában. Nem kell azonban nagy boomra, vagy a sokat emlegetett éjszakai járatok reneszánszára gondolni. Lesz azonban újdonság és némi plusz is a szolgáltatások terén. Korszerűbb hálókocsikkal és fekvőhelyes kocsikkal utazhatunk Budapest és Prága között is. 

A legnagyobb újdonság a Canopus EuroNight vonat bevezetése, ami néhány éve már közlekedett, de a németek CityNightLine szolgáltatásának felszámolásával néhány évre eltűnt a menetrendből. A járat a decemberi menetrendváltástól Prágát és Zürichet köti össze észak felé, azaz Drezda, Lipcse, Erfurt és Frankfurt érintésével. Prága és Zürich között létezik vasúti összeköttetés ma is, viszont ez csak egy közvetlen hálókocsit jelent České Budějovice és Linz érintésével. A Canopus teljes értékű nemzetközi éjszakai járat lesz hálókocsival, fekvőhelyes és ülőhelyes kocsikkal egyaránt. A vonaton a Cseh Vasutak a legkorszerűbb éjszakai vasúti kocsikat állítja majd be (WLABmz, Bcmz). 

A ČD egyébként fokozatosan korszerűsíti a háló- és fekvőhelyes kocsiparkját, így a már eléggé lelakott WLABmee kocsik is jobb állapotban vannak már, s várhatóan decemberre mind a tízet felújítják. A Škoda Pars által felújított hálókocsikban például egy elég átfogó ráncfelvarrást végeztek. Újak az ágyak, a fülkék burkolata, a padlószőnyeg, led világítótestek kerültek mindenhova, új a zuhanyzó és WC, s végre wifi is van a kocsikban. A fekvőhelyes kocsik felújítását a DPOV (a Cseh Vasutak járműjavító leányvállalata) végzi, ezek is lassan, de biztosan mind megújulnak: új klímaberendezést, központi energiaellátó berendezést, ajtóműködtető rendszert, biztonságosabb tűzvédelmi rendszert, zárt rendszerű WC-t és wifit is kapnak. A Cseh Vasutaknak huszonegy hálókocsijuk és kilenc fekvőhelyes kocsijuk van, a hálók felújítása télen, a kusettek felújítása pedig 2023 nyarán fejeződik be. Ezt követően az elkövetkezendő öt évben más felújítási programot nem terveznek a csehek az éjszakai járatok járműparkját illetően. 

A felújított Bcmz fekvőhelyes kocsi utastere (fotó: zdopravy.cz)

Michal Krapinec a Cseh Vasutak vezérigazgatója szerint van jövője az éjszakai vasúti járatoknak Európában, ahhoz azonban, hogy ez jövedelmező és a légi közlekedésnek egy megfizethető alternatívája legyen, támogatásra van szükség. Elképzelhető lehet egy bizonyos kedvezmény nyújtása a pályahasználati díjra, vagy adott esetben a légitársaságok megadóztatása, amiből a vasút profitálna. 

Cseh Vasutak (ČD) járműveiből kiállított éjszakai járatok (egész évben közlekedik):

  • Prága–Pardubice–Krakkó–Varsó
  • Prága–Pardubice–Zsolna–Poprád–Kassa–Homonna
  • Prága–Pozsony–Párkány–Budapest
  • Prága–České Budějovice–Linz–Innsbruck–Buchs–Zürich
  • Prága–Ústí nad Labem–Drezda–Frankfurt am Main–Basel–Zürich

Partnervasutak által kiállított kocsikból álló járatok (egész évben közlekedik):

  • Graz–Bécs–Břeclav–Bohumín–Wroclaw–Berlin
  • Graz–Bécs–Břeclav–Bohumín–Krakkó–Varsó
  • Budapest–Pozsony–Břeclav–Bohumín–Krakkó–Varsó
  • Budapest–Pozsony–Břeclav–Bohumín–Wroclaw–Berlin
  • Prága–Brno–Kassa

Partnervasút nyári szezonban közlekedő járatai: 

  • Bohumín–Gdansk–Gdynia–Hel
  • Bohumín–Gdansk–Gdynia–Łeba
  • Bohumín–Poznań–Białogard–Kołobrzeg

Térképen a ČD Night viszonylatai
 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek