Citadisokkal újul meg Lille villamosflottája
Az észak-franciaországi város első körben huszonnégy járművet kért az Alstomtól. A kocsik az R és T vonalakon fognak közlekedni.
A közel 240 ezer lakosú város közlekedési vállalata, a Métropole Européenne de Lille (MEL) a napokban írt alá megállapodást a hazai gyártóval. A kontraktus további hat villamos megrendelését is lehetővé teszi, ezzel 124 millió eurót (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 46,5 milliárd forintot) ér. Az első járműveket 2026 elején veheti át a MEL, ezek a kocsik az év közepén állhatnak forgalomba.
A méteres nyomközű, 32,4 méter hosszú, 2,4 méter széles Citadisokon oldalanként négy kétszárnyú ajtó segíti majd elő a gyors utascserét; egy szerelvényre 196-an férhetnek fel. A mozgáskorlátozottak érdekeit védő jogszabályoknak megfelelően az ajtónyitó gombokat alacsonyabban helyezik majd el, külön tér áll majd a kerekesszékkel vagy babakocsival közlekedők rendelkezésére, és az ülések is szélesebbek lesznek.
Az utazási élményt légkondicionált utastér és dinamikus utastájékoztató rendszer fokozza, a biztonságot pedig kamerarendszer segíti elő. Az új motorikus rendszernek, a belső hőmérséklet hatékony kezelésének, valamint a száz százalékban LED-es világításnak köszönhetően a Citadisok rendkívül energiahatékonyak. A járműveket ökotudatosnak tervezték, ennek megfelelően 95 százalékban újrahasznosíthatók, alkatrészeik 99 százalékban újra felhasználhatók.
A karbantarthatósági követelményeket is figyelembe vették: kevesebb a pótalkatrész, a részegységeket és az érzékelőket a jármű teljes hosszában szétosztották, így jobban hozzáférhetőek. A berendezések távoli diagnosztikája lehetővé teszi a karbantartás miatti leállási időszakok előrejelzését, így az üzemeltető optimális rendelkezésre állással számolhat.
Az 1909 óta üzemelő, Grand Boulevard-nak vagy Mongy-nak is nevezett, Y-alakú lille-i villamoshálózat a város Flandres vasúti pályaudvarát köti össze az agglomerációja északkeleti részén fekvő, százezres Roubaix (R vonal) és a hasonló lakosságú Tourcoing városokkal (T vonal). Az Y szára a két vonal közös szakasza a Flandres és a Marcq-en-Barœul városkában található Croisé Laroche megálló között, La Madeleine kisvároson át. A Roubaix-ba vezető ág érinti a 2-es metróra átszállópontot jelentő Wasquehal városát, valamint Villeneuve-d’Ascq és Croix városait, a T ág pedig Mouvaux városkán át vezet – számol be a Railway Pro.
(Nyitóképünkön a lille-i Citadisok látványterve. Kép forrása: Alstom)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!