Coot és Rivet Joint, légi elfogás és radarbefogás: veszélyes játszmák

iho   ·   2014.08.05. 10:40
Il_20_coot_cim

Az orosz légierő nagyszabású, mintegy száz repülőgéppel tartandó hadgyakorlat kezdetéről számol be, amelyben Szu-27-es és MiG-31-es elfogó vadászok, Mi-24-es és 28-as harci helikopterek, Tu-22M3-as és Szu-24-es bombázók, valamint Szu-34-es többfeladatú harci gépek vesznek részt. Nem világos a gyakorlat helyszínének megjelölése, az biztos, hogy Asztrahany megyében rakéta-indításokat hajtanak végre, de ez a terület messze van az ukrajnai határtól.

Az orosz bombázók, amelyek részt vesznek a gyakorlaton: a T-22M Backfire...

Viszont a gyakorlat során az Oroszország hangja megfogalmazása szerint a repülőgépeket áthelyezik a Nyugati Katonai Körzet északi légi támaszpontjairól a Központi Katonai Körzet repülőtereire. A másodikban harci repülőgépek a déli repülőterekről szállnak fel. Az oroszok megfogalmazása szerint is eddig példátlan hadgyakorlatot a nyugati források az ukrán határvidékre várják, és egyértelműen a NATO-nak és Ukrajnának szóló erődemonstrációként minősítik.

Különös légi incidens tarkította a napokban az orosz katonai gépek és a NATO harci gépe között amúgy is egyre sűrűbben előforduló, nem is annyira békés találkozásokat. A napokban hozták nyilvánosságra, hogy épp a Malaysia 777-esének lelövése után egy nappal az amerikai légierő egy felderítő gépe olyannyira fenyegetettnek ítélte meg a helyzetét nemzetközi vizek felett, hogy inkább megsértette a svéd légteret, hogy lerázza magáról a ráindított orosz vadászt illetve megszabaduljon az orosz légvédelmi radaroktól.

...és az ugyancsak variaszárnyú Szu-24-es

A gép a Boeing 707-es bázisán fejlesztett RC-135 Rivet Joint elektronikus felderítő volt, amely az angliai Mildenhall bázisról szállt fel, és Kalinyingrádból indították az oroszok vadászgépet vagy gépeket az elfogására. De a személyzete azért ítélte meg igen komolyan a helyzetet, mert befogta a gépet egy orosz légvédelmi radar is. Ezért akarta a Balti-tenger kérdéses övezetét a lehető leggyorsabban elhagyni, és engedély nélkül repült át Gotland szigete felett, majd fordult délnek Öland mellett ismét megsértve a svéd légteret.

A svéd források alapján az esetet korábban közlő The Aviationist úgy tudja, hogy a személyzet kérte a svéd irányítás engedélyét a légtérbe való belépésre, de ezt a svédek megtagadták, viszont a Rivet Joint fedélzetén épp elég veszélyesnek ítélték meg a helyzetet ahhoz, hogy engedély nélkül is Gotland felé meneküljenek. Az amerikai fél elismerte, hogy a 707-es szabálytalanul lépett be a svéd felségterületre, a CNN szerint ugyanakkor megkezdődtek az amerikai és a svéd illetékesek egyeztetései arról, hogy hasonló esetben ne kelljen külön engedélyre várni.

RC-135 Rivet Joint

Amerikai közlés szerint egyébként az orosz–amerikai „találkozások” az idők során időnként egészen durva stílusban történnek meg, néhány hónappal ezelőtt például egy Szu-27-es a Japán és Oroszország közti Ohotszki-tenger felett mindössze száz láb, vagyis harminc méter távolságban húzott át egy másik RC-135-ös orra előtt, a gép ráadásul előtte „megmutatta a hasát”, vagyis a felfüggesztett éles rakétafegyvereket. A mostani baltikumi eset azonban a felszíni radar befogása miatt vált különösen veszélyessé, mondja az amerikai fél.

Ami a svédeket illeti, nekik az ukrajnai konfliktus kibontakozása óta különösen gyakran kell próbára tenniük légvédelmüket, például amikor tavasszal egy orosz elektronikus felderítő, egy Il-20-as repült végig a Gotland és Ölund közötti vékony tengerszoros fölött, anélkül, hogy a svéd légierő Gripenjei elfogták volna. Azt azóta sem tudni, hogy nem is indították el a vadászgépeket, vagy túl későn ahhoz, hogy a JAS-39-esek sikeresen megközelíthették volna a betolakodót.

Egy korábbi talákozás: egy Coot és egy Gripen köteléke

Ugyancsak meglehetősen kemény „hadijáték” volt, amikor orosz Tu-22M Backfire bombázók Szu-27-es vadászgépek védelmében támadást szimuláltak Gotland szigete ellen. Az iho/repülés arról az incidensről is beszámolt, amikor egy, a légiforgalmi irányítás és a többi gép számára is láthatatlan, transzponder nélkül repülő orosz Il-20 Coot ütközésveszélyes közelségbe került Dánia partjainál egy Koppenhága felől emelkedő SAS 737-eshez, a két gépet mindössze kilencven méter választotta el a katasztrófától.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek