Coot és Rivet Joint, légi elfogás és radarbefogás: veszélyes játszmák
Az orosz légierő nagyszabású, mintegy száz repülőgéppel tartandó hadgyakorlat kezdetéről számol be, amelyben Szu-27-es és MiG-31-es elfogó vadászok, Mi-24-es és 28-as harci helikopterek, Tu-22M3-as és Szu-24-es bombázók, valamint Szu-34-es többfeladatú harci gépek vesznek részt. Nem világos a gyakorlat helyszínének megjelölése, az biztos, hogy Asztrahany megyében rakéta-indításokat hajtanak végre, de ez a terület messze van az ukrajnai határtól.
Viszont a gyakorlat során az Oroszország hangja megfogalmazása szerint a repülőgépeket áthelyezik a Nyugati Katonai Körzet északi légi támaszpontjairól a Központi Katonai Körzet repülőtereire. A másodikban harci repülőgépek a déli repülőterekről szállnak fel. Az oroszok megfogalmazása szerint is eddig példátlan hadgyakorlatot a nyugati források az ukrán határvidékre várják, és egyértelműen a NATO-nak és Ukrajnának szóló erődemonstrációként minősítik.
Különös légi incidens tarkította a napokban az orosz katonai gépek és a NATO harci gépe között amúgy is egyre sűrűbben előforduló, nem is annyira békés találkozásokat. A napokban hozták nyilvánosságra, hogy épp a Malaysia 777-esének lelövése után egy nappal az amerikai légierő egy felderítő gépe olyannyira fenyegetettnek ítélte meg a helyzetét nemzetközi vizek felett, hogy inkább megsértette a svéd légteret, hogy lerázza magáról a ráindított orosz vadászt illetve megszabaduljon az orosz légvédelmi radaroktól.
A gép a Boeing 707-es bázisán fejlesztett RC-135 Rivet Joint elektronikus felderítő volt, amely az angliai Mildenhall bázisról szállt fel, és Kalinyingrádból indították az oroszok vadászgépet vagy gépeket az elfogására. De a személyzete azért ítélte meg igen komolyan a helyzetet, mert befogta a gépet egy orosz légvédelmi radar is. Ezért akarta a Balti-tenger kérdéses övezetét a lehető leggyorsabban elhagyni, és engedély nélkül repült át Gotland szigete felett, majd fordult délnek Öland mellett ismét megsértve a svéd légteret.
A svéd források alapján az esetet korábban közlő The Aviationist úgy tudja, hogy a személyzet kérte a svéd irányítás engedélyét a légtérbe való belépésre, de ezt a svédek megtagadták, viszont a Rivet Joint fedélzetén épp elég veszélyesnek ítélték meg a helyzetet ahhoz, hogy engedély nélkül is Gotland felé meneküljenek. Az amerikai fél elismerte, hogy a 707-es szabálytalanul lépett be a svéd felségterületre, a CNN szerint ugyanakkor megkezdődtek az amerikai és a svéd illetékesek egyeztetései arról, hogy hasonló esetben ne kelljen külön engedélyre várni.
Amerikai közlés szerint egyébként az orosz–amerikai „találkozások” az idők során időnként egészen durva stílusban történnek meg, néhány hónappal ezelőtt például egy Szu-27-es a Japán és Oroszország közti Ohotszki-tenger felett mindössze száz láb, vagyis harminc méter távolságban húzott át egy másik RC-135-ös orra előtt, a gép ráadásul előtte „megmutatta a hasát”, vagyis a felfüggesztett éles rakétafegyvereket. A mostani baltikumi eset azonban a felszíni radar befogása miatt vált különösen veszélyessé, mondja az amerikai fél.
Ami a svédeket illeti, nekik az ukrajnai konfliktus kibontakozása óta különösen gyakran kell próbára tenniük légvédelmüket, például amikor tavasszal egy orosz elektronikus felderítő, egy Il-20-as repült végig a Gotland és Ölund közötti vékony tengerszoros fölött, anélkül, hogy a svéd légierő Gripenjei elfogták volna. Azt azóta sem tudni, hogy nem is indították el a vadászgépeket, vagy túl későn ahhoz, hogy a JAS-39-esek sikeresen megközelíthették volna a betolakodót.
Ugyancsak meglehetősen kemény „hadijáték” volt, amikor orosz Tu-22M Backfire bombázók Szu-27-es vadászgépek védelmében támadást szimuláltak Gotland szigete ellen. Az iho/repülés arról az incidensről is beszámolt, amikor egy, a légiforgalmi irányítás és a többi gép számára is láthatatlan, transzponder nélkül repülő orosz Il-20 Coot ütközésveszélyes közelségbe került Dánia partjainál egy Koppenhága felől emelkedő SAS 737-eshez, a két gépet mindössze kilencven méter választotta el a katasztrófától.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!