Cseh Vectron: egy nap alatt négy ország, több mint ezer kilométer

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2021.05.26. 15:00
Hungaria

Budapest és Hamburg között a Hungária EC mozdonycsere nélkül közlekedik a teljes szakaszon.

Nem mindennapi járműfordát alakított ki a kényszerhelyzet a közép-európai vasúthálózaton: több csehországi vágányzár miatt a Hungária EC (172/173-as számú vonat) nemcsak, hogy kerülő útirányon át közlekedik, de még egy eddig nem tapasztalt tulajdonsága is van, mégpedig az, hogy gépcsere nélkül közlekedik. A teljes szakaszon, azaz Budapestről egészen Hamburgba egyetlen mozdony, egy cseh Vectron továbbítja a vonatot. Összesen 1295 kilométert tesz meg a villamos mozdony, még a Dunától az északi-tengeri kikötőhöz jut. Április 6. óta tart ez a helyzet, s a jelenlegi menetrendi időszak végéig ez minden bizonnyal így is marad. Sőt, mivel a csehországi vágányzárok sorozata még koránt sem ért véget, így talán még jövőre is változatlan marad a helyzet.

Csehországban április eleje óta Prága és Brno között csaknem minden távolsági járat kerülő utirányon át, a Vysočinának nevezett fennsíkon keresztül közlekedik, beleértve a Budapest és Prága között közlekedő Metropolitan EC vonatokat és a Hungária EC vonatpárt is. Utóbbi kivételével minden Budpestről érkező és oda induló járat a prágai főpályaudvarra érkezik, valamint onnan indul. A sokszáz kilométer hosszú viszonylatok (Meridian, Istropolitan, Balt-Orient) utolsó mohikánjaként is emlegetett Hungária EC viszont továbbra is csak áthalad Prágán, egészen Hamburgig.

Hogy a német , valamint a szlovák és a magyar szakaszon megpróbálják ugyanabban az idősávban tartani a vonatot, valahogyan kompenzálniuk kellett a cseheknek a kerülés miatt összeszedett plusz menetidőt. Ekkor találták ki, hogy a járatpárt nem viszik be Prágában a főpályaudvarra, hanem (úgy, mint régen) csak Holešovice állomáson állítják meg. Ezzel sok időt, sőt egy gépcserét is megspórolhatnak. Ekkor jutott eszükbe, ha már gépcsere sem kell, akkor miért ne vigye egy mozdony a vonatot a teljes szakaszon? Ezért van tehát most a Cseh Vasutaknak egy rekordere, a Siemens Vectron mozdony, amely csaknem ezerháromszáz kilométert tesz meg egy nap alatt, négy országot átszelve. Még egy érdekesség: egy-egy Vectron négy naponta pihen egy éjszakát a honos prágai fűtőházban. A hivatalos forda szerint az első nap 10:26-kor indul a 174-es vonattal Hamburgba, majd másnap övé a 173-as Hungária Budapestre, harmadnap Budapest–Hamburg a 172-es Hungáriával, s csak a negyedik napon tér haza Prágába a 179-es EC élén Hamburgból. Ezzel négy nap alatt, négy országon keresztül 3962 kilométert tesz meg egy Vectron.

A Budapest–Pozsony–Prága–Berlin viszonylaton közlekedő Hungária EC először 1960. május 29-én indult útnak. Akkor a 996 kilométer hosszú szakaszt 14 óra 53 perc alatt tette meg a vonat Berlin Ostbf. és Budapest Nyugati pályaudvar között.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.