Digitális átalakulás a tengeri ellátási lánc fejlesztéséért

iho/hajózás   ·   2018.07.03. 13:45
hajo_kontener_kikot_kislid

Az olyan új megoldások, mint a big data (nagyon nagy mennyiségű, nagy sebességgel változó és nagyon változatos adatok feldolgozása), a blokklánc (vagyis olyan elosztott adatbázis, amely egy folyamatosan növekvő, adatblokkokból álló listát tart nyilván, a hamisítást és módosítást kizáró módon), az automatizálás, a drónok és a robotika, olyan lehetőségeket jelentenek a tengeri árufuvarozás számára, amelyek segítségével a hozzáadott értékkel nem bíró tevékenységeket jelentős mértékben csökkenteni lehet majd, vagy akár teljesen meg is lehet szüntetni őket.

A legérdekesebb transzformatív technológiákkal foglalkozó ABI Research tanácsasócég egyik új kutatása alapján a következő öt évben az értéklánchoz tartozó tengeri fuvarozók egyre inkább átveszik majd a biztonságot, a többletkapacitást és a pontos költségeket érintő modellekkel kapcsolatos megoldásokat.

Ahhoz, hogy a kívánt szabványosítás elérhetővé váljon, a profit konszolidációja és a profitra törekvés mellett az iparági szereplőknek tudniuk kell alkalmazkodni és együttműködni az iparágon belüli és kívüli partnerekkel, legyen szó akár startupokról, akár kapcsolatépítési vagy mesterséges intelligenciabeli (AI) technológiai vezetőkről. Jó példa erre a Wärtsilä minapi felvásárlása a Transas által.

A szállítmányok tényleges tulajdonosai (BCO) számára egyre nagyobb lesz az ellátási lánc láthatósága, valamint a startupoktól kiinduló automatizálás

A globális tengeri árufuvarozási bevételek a 2017-es 166 milliárd dollárról (körülbelül 47 ezer milliárd forint) 2023-ra várhatóan kétszázötmilliárd dollár fölé (több mint 58 ezer milliárd forint) fognak emelkedni. A növekvő bevételeket és nyereségeket a tengeri hajózásiban olyan technológiák hozzák majd, mint a big data, a blokklánc, a villamosítás, a támogatott és automatizált műveletek, a drónok, a robotika, a kibővített valóság (AR), valamint a virtuális valóság (VR). A tengerészeti kiberbiztonságnak is foglalkoznia kell a jelenlegi és a későbbiek során felmerülő fenyegetésekkel, ez 2023-ra globálisan már 1,7 milliárd dolláros (közel ötszázmilliárd forintos) költséget fog jelenteni.

A szállítmányok tényleges tulajdonosai (BCO) számára egyre nagyobb lesz az ellátási lánc láthatósága, valamint a startupoktól kiinduló automatizálás, beleértve a prediktív logisztikai szolgáltató ClearMetalt, a Xenata crowdsourcingot használó, igény szerinti, valós idejű teljesítményértékelését (benchmark) és piackutatását, a Flexport digitális beszerzési platformját, vagy a Freightos piacterét a tarifamenedzsmenthez. A Sigfox új szolgáltatása valósidejű földrajzi helyzetmeghatározást tesz lehetővé a konténerek számára. Az ipari IoT („dolgok internete”, vagyis különböző, egyértelműen azonosítható elektronikai eszközök, amelyek képesek felismerni valamilyen lényegi információt, és azt egy internet alapú hálózaton egy másik eszközzel kommunikálni)-szolgáltató Orbicomm hűtéskezelési szolgáltatásokat, valamint kétirányú, műholdon és mobiltelefonon keresztül zajló hajómegfigyelést, az IBM a Maersk Line-nal blokkláncszolgáltatást, a Ciscóval pedig intelligens csatlakozó portokat nyújt. A Microsoft az OOCL-lel lépett szövetségre a tengerészeti mesterséges intelligencia érdekében. Egyre nagyobb teret nyer a villamosítás is, például a kantoni Guangzhou Shipyard International Company, a Port Liner és a Torqueedo tevékenységének köszönhetően.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek