Dízelmozdonyok Magyarországról

iho/vasút   ·   2011.12.08. 20:05
00

Már bőven túl az évszázados életkoron Rudolf Diesel találmánya, a dízelmotor, az erőforrás szárazföldi felhasználásának csúcsát vitathatatlanul a dízelmozdonyok jelentik. A hol csendesen doromboló, hol ordítva, bömbölve vágtázó, olykor sűrű füstöt eregető vasparipák mindenütt az erő és a dinamika szimbólumai. Eme pompás gépezetek gyártásának itthon is nagy hagyományai voltak, a magyar vasútijármű-ipar hírnevét különféle nyomtávolságra gyártott típusok öregbítették Magyarországon és a világ különféle tájain egyaránt.

Az Indóház Kiadó gondozásában idén karácsonyra megjelenő könyv ennek a nagyszerű teljesítménynek állít emléket, lépésről lépésre bemutatva azokat a mozdonyokat, amelyeket magyar szellem tervezett és magyar kéz alkotott. Megismerkedhetünk a Ganz, a Ganz-MÁVAG és utódvállalatainak, a győri Magyar Vagon- és Gépgyár összes típusával, akár hazai, akár külföldi megrendelésre gyártották azokat. És nem csak a ténylegesen legyártott mozdonyokról találhat a kedves olvasó bőséges információkat a könyvben, olyan típusokat is górcső alá veszünk
ugyanis, amelyek megrendelés hiányában végül az íróasztal fiókjában, a gyártók rajztárában végezték.

A könyvet gazdagító rengeteg ábra, eleddig publikálatlan fényképfelvétel, jellegrajz és bőséges műszaki adatokat tartalmazó táblázat segítségével mi magunk is elhelyezhetjük a magyar dízelmozdonygyártást a nagyvilágban.

A könyv szerzőjénél, Süveges Lászlónál, aki a Ganz-MÁVAG és utódvállalatainak főmérnökeként szinte az összes hazai fejlesztésű és gyártású dízelgép születésénél jelen volt, keresve sem találnánk jobb és hitelesebb mesélőt.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.