Dől a fa!

Vörös Attila   ·   2013.03.23. 15:19
400picsa

Pénteken akarták először kivágni Piliscsaba egyik büszkeségét, egy csodaszép, hatalmas hársfát. Akkor sikerült megakadályozni, sőt Piliscsaba vezetői ígéretet tettek a fa megvédésére, és hogy hétfőig biztosan nincs veszélyben a hárs. Ennek ellenére péntek este jött az újabb hír, miszerint szombat reggel rendőri biztosítással újra megtámadják a fát a favágók. A hárson végül nem lehetett segíteni, némi szócsata után a politikusok ígérete ellenére előkerültek a láncfűrészek.

Nincs kegyelem<br>A képre kattintva galéria nyílik!<br>(fotók, videó: a szerző)

A fa kicsivel az 1848-49-es szabadságharc után kelt ki magvából, azóta is folyamatosan gyarapodott. A szekértők véleménye megoszlott aszerint, hogy a kivágás mellett vagy ellene vannak. A MÁV szerint túl közel van egy létesítendő felsővezeték-tartó oszlophoz (és vele a vezetékhez is), és a fa rossz állapota miatt veszélyt jelent az infrastruktúrára és az emberekre is. Mások szerint a hársban lett volna még 150-200 év, tehát most jár alsó hangon élete felénél. Egyébként ránézésre teljesen egészségesnek tűnt a jó harminc méter magas hárs...

A fa valószínűleg megmenthető lett volna, ha a probléma nem az utolsó utáni pillanatban kerül elő. A késésben levő vasútfelújítás ezen stádiumában már nagyon komplikált, idő- és költségigényes lenne egy fél állomást átterveni, esetleg újabb kisajátításokba bonyolódni. A szeretlekmagyarorszag.hu megkeresésére a NIF és a MÁV az alábbiakat közölte:

„A fa kivágására, azért volt szükség, mert közel állt az átépítés keretében telepítendő új vágányokhoz és felsővezetékhez. A hársfa nem állt piliscsabai helyi védettség alatt. A fa kivágása a jogszabályoknak megfelelően zajlott, a kivágáshoz a MÁV Zrt. megadta az engedélyt.”

„A felsővezeték esetében 2 méteren belül lettek volna a fa ágai, ami kiemelten balesetveszélyes, hiszen a jövőben könnyen áramütés áldozatává válhatott volna bárki, aki a fa közelébe ment volna. Az építendő sín alatt húzódnak a fa gyökerei, ami a vasúti előírások szerint azért szabálytalan, mert élő szervezetről lévén szó, mozgásával a vasúti pályát veszélyezteti, megemelheti vagy lesüllyesztheti, ami fokozott forgalmi balesetveszélyt jelenthet.”

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elindul a Déli körvasút bővítése

Károly Szabolcs   ·   2020.10.30. 15:00

A kiemelt fontosságú projekttel a Ferencváros és Kelenföld közötti forgalmas, kétvágányú szakaszt részben három-, részben négyvágányúvá fejlesztik, növelve a kapacitást, legkésőbb 2027 végére.