Durva Ryanair-visszaesés Magyarországon

iho   ·   2013.08.12. 09:00
cim

Az elmúlt hetekben érdekes sajtótájékoztatókat tartott az ír low-cost légitársaság, ezek ugyancsak érdekes elemzésre sarkallták az anna.aero légiközlekedési szakportált. A Ryanair egyfelől az első negyedévi pénzügyi helyzetét tárta a nyilvánosság elé, másrészt bejelentette, milyen járatsűrítésekre és bővítésekre készül válaszul az ír nemzeti légitársaság lépéseire. Mint ismeretes, O’Leary csúnya vereségeként nemrég az Egyesült Királyság illetve az Unió versenyhatóságai egyaránt letiltották a Ryanair hevesen forszírozott összeolvadását az Aer Lingus-szal.

Ami az eredményjelentést illeti, ennek legfontosabb tétele az egységnyi üzemeltetési költség négy százalékos emelkedése az ugyancsak négy százalékos átlagos szektornövekedés mellett és miatt. A hosszabb szektoroknak az eredete pedig a keleti mediterrán országok felé történt expanzió volt. Mindeközben a most tervezett új járatok a szektorok átlaghosszúságának csökkenését eredményeznék, és ezzel az üzemi költségek is csökkennének. Az új járatok indításának egyik kulcskérdése a Ryanair-vonalak bővítése Stanstedről, London egyik főként low-cost társaságokat kiszolgáló repülőteréről. A stanstedi tárgyalásokról az anna.aero annyit tudott meg, hogy még mindig jobban haladnak, mint az ír Ryanair megbeszélései az ír főváros, Dublin nemzetközi légikikötőjének vezetésével.

Spanyolországban visszaesett, Lengyelországban viszont erősödött az ír LC-társaság

A portál elemzése szerint a Ryanair téli terve, miszerint ráerősít a Birmingham, Manchester, Edinburgh, Bristol és Stansted illetve Dublin közötti járatokra, nem fogja alapjaiban megváltoztatni ezeknek a vonalaknak az arányait. A Ryan plusz járatai a Dublin és az Egyesült Királyság más városai közötti összesített forgalomnak csak 4 százalékos, az ezen a hálózaton kínált ülésszámnak öt százalékos emelkedését jelentik. Az elemzés szerint azonban ennek az egész sűrítési politikának az áll a hátterében, hogy így a Ryanair novembertől kevesebb gépet kényszerül pihenőre küldeni: mint ismeretes, a téli menetrend beköszöntével az ír low-cost társaság a kapacitás iránti igények visszaesésével 737-800-asok tucatjait kell, hogy leállítsa tavaszig. Ugyancsak érdekes kérdés, vajon visszafordítja-e a Ryanair lépése azt a trendet, hogy Dublin és az Egyesült Királyság jónéhány nagyvárosa között erősen visszaesett a forgalom az elmúlt években, csak a Manchester-Dublin vonalon volt növekedés.

Ami számunkra is érdekes lehet, az az anna.aero elemzése a jeles európai társaság országonkénti jelenlétéről. Ezügyben is elsősorban a növekedés és csökkenés dinamikája az érdekes: a Ryan legjelentősebb piacán, Spanyolországban a heti induló járatok száma 14 és fél százalékkal esett vissza a tavaly augusztusihoz képest, és ugyancsak komoly a csökkenés Olaszországban is. A Ryanair negatív listáján a harmadik helyet Magyarország foglalja el, ahol ezen a nyáron hetente 58 járattal kevesebb indul a társaság színeiben, mint 2012 nyarán.

A magyarországi forgalom a tavaly nyárihoz képest 59 járattal csökkent

Ugyanakkor a visszaesést a Ryanair elég sikeresen kompenzálja más piacokon. Marokkóban, mint új relációban, nem meglepő az ötven százalékos emelkedés, de fontos, hogy a tavalyi évhez képest a Ryanair csaknem harminc százalékkal tudta emelni az induló járatok számát Lengyelországban, ahol az ír cég közvetlenül és keményen háborúzik az utasokért a legnagyobb közép-kelet-európai versenytársával, a Wizz-zel. Történik mindez ráadásul akkor, amikor a Ryanairnek – igaz, a Wizz Airnek is – el kellett hagynia az új, de igen súlyos hiányosságokkal küszködő Varsó Modlin repülőteret és vissza kellett költözni a Chopin International-re, ami a reptéri árakra különösen érzékeny ír cég számára talán nagyobb megrázkódtatás volt, mint a konkurensnek. Nem véletlen, hogy a jelenlegi hírek szerint, ha ősszel Modlin újra fogadhat és indíthat menetrend szerinti járatokat, akkor a Ryanair visszaköltözik, de a Wizz nem.

Apropó reptér: a maga stílusában az ír LC-társaság is beleszólt abba a kemény vitába, ami ezekben a hetekben folyik a dél-angliai repülőtérhelyzetről. Az anna.aero kérdésére válaszolva a cég egyik vezetője lakonikusan utasította el, hogy állást foglaljon az ügyben, melyik jelentős légikikötőt kellene inkább fejleszteni: Howard Millar szerint Heathrow, Gatwick  és Stansted is új pályát kell, hogy kapjon, viszont  Boris Johnson londoni polgármester nagy álmát, a négypályás vadonatúj repteret a Temze torkolatában, Millar nem túl hízelgő szavakkal minősítette, utalván arra, hogy ennél még a kutyája is értelmesebben ugat.

Kapcsolódó hírek