Egy nagy lépéssel közelebb a Brenner-bázisalagút megépüléséhez

iho/vasút   ·   2018.04.02. 16:15
alagut_kislid

A bázisalagút építésében jelentős mérföldkő, hogy a Pfons és Brenner közötti, osztrák területen fekvő alagútszakasz kivitelezőjét végre kiválasztották. A Brenner Basistunnel Gesellschaft (BBT SE) a héten kihirdette a nyertest: az alagútszakaszt a PORR Bau GmbH, a Hinteregger & Söhne Baugesellschaft m.b.H., a Società Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A. és az Itinera S.p.A. cégekből álló konzurcium fogja építeni. Ez a projektszakasz osztrák területen a leghosszabb, a szerződés összege meghaladja a 966 millió eurót.

A döntés ellen – ahogy az ilyenkor szokásos – többen emeltek kifogást az osztrák szövetségi közigazgatási bíróságon, ezeket azonban a bíróság elutasította, és megerősítette, hogy a PORR által vezetett konzorciumé a megbízás.

A Mauls-i építési terület (forrás: maxfrank.com)

A BBT SE igazgatója, Konrad Bergmeister (a projekthez illő név!), úgy értékelte a sikeres pályázatot, hogy azzal az évszázad európai építkezése immár megvalósulási szakaszába érkezett. A szükséges építési tételek több mint nyolcvan százalékánál sikerült a kivitelezőket kiválasztani, így elindulhat a világ leghosszabb alagútjának építése, amelyből elsősorban majd a következő generációk fognak profitálni.

A most megpályáztatott munkafázis kétszer harminchét kilométer vonalalagút építését tartalmazza Pfons és a határon fekvő Brenner között, kilenc kilométer kutatóvágat kihajtását, és a St. Jodok-i vészhelyzeti megálló létesítését. A vonalalagutak esetében pajzsos építési módszer fognak alkalmazni, az egyéb helyszíneken robbantással haladnak előre, a szakasz hat év alatt épül meg.

A munkák során négymillió köbméter kőzetet fognak kitermelni, ennek egyharmadát a helyszínen kevert beton adalékanyagaként hasznosítják, illetve vízáteresztő és vízszűrő rétegeket hoznak létre belőle. Az ezen túli kőzetmaradékot az automatikus szállítószalag-rendszer a Padaster-völgyben létesülő depóniába szállítja, minden emberlakta helyszín kikerülésével. Az anyagbeszállítás vasúti része a steinachi állomástól kiágazó iparvágányon, a közúti a Brenner-autópálya Saxener-alagútján keresztül fog lebonyolódni.

Az alagútrendszer térbeli modellje

A 64 kilométer hosszú bázisalagút építési munkálatai több helyen egyidőben fognak zajlani, olasz és osztrák oldalon egyaránt. 2018 március közepéig a szükséges, összesen 230 kilométernyi alagútépítményből mintegy nyolcvan kilométeren megtörtént a munkavágatok kihajtása, ebből huszonhárom kilométeren a főalagúté, huszonkilenc kilométeren a kutatóvágatoké, huszonnyolc kilométeren pedig a logisztikai és mentőjáratoké. Jelenleg az innsbrucki és a franzensfestei állomáson folynak az átépítések, melyek további négy alagútszakaszt is magukban foglalnak. A munkák éjjel-nappal és hétvégeken is folynak.

A nagy mű néhány alapadata:

  • Alagúthossz az innsbrucki elkerülőszakasszal, a tulfesi kapu és Franzensfeste között: 64 kilométer
  • Alagúthossz az innsbrucki alagútportál és Franzensfeste között: 55 kilométer
  • Legvastagabb kőzettakarás: 1 800 méter
  • Főalagút belső átmérője: 8 méter
  • Hosszlejtés: 4–6,7 ezrelék
  • Tervezési pályasebesség (teherszállítás): 120 kilométer/óra
  • Tervezési pályasebesség (személyszállítás): 250 kilométer/óra
  • Vészhelyzeti állomások: Innsbruck, St. Jodok, Trens
  • Kitermelendő kőzetmennyiség összesen: 17 millió köbméter
  • Építési módok megoszlása: 30 százalék robbantás, 70 százalék pajzsos építés

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek